Svar: Når far rejser meget
1. oktober 2007
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære Eva
Jeg er ret overbevist om at din datter ikke vender far ryggen eller føler sig svigtet, da du jo også er der for hende. Jeg ved at du tidligere har spurgt ind til dette og at jeg har har fortalt dig lidt om tilknytning og hvordan det fungerer.
Ganske kort vil jeg lige genfortælle at der især er 4 faktorer, som har betydning for hvordan børn tilknytter sig den voksne:
1. Hvor meget tid den voksne bruger på omsorg for barnet
2. Kvaliteten af den omsorg der ydes
3. Hvor stor emotionel investering i barnet den voksne har
4. Omsorgspersonens gentagne tilstedeværelse over tid.
Din beskrivelse af jeres liv og jeres datters måde at vokse op på lyder både omsorgsfuld og kærlig og det lyder som om at hun er meget glad for og fint tilknyttet begge sine forældre. At hun savner far, når far ikke er der, er helt naturlig og at hun spørger til ham og bliver ked af det, når hun hører hans stemme i telefonen er helt okay. Hun forstår jo ikke hvordan en telefon fungerer, hun forstår ikke hvor han er, hun kan ikke forholde sig til steder i verden, tidsforskellen mv. hun ved ikke hvad klokken er og hun ved ikke hvad dag i ugen vi har og at far kommer hjem igen på fredag...
Det bedste du kan gøre er at bekræfte hende i det hun spørger om, præcis som du plejer at gøre "far er på arbejde", "far kommer hjem igen" osv. Ikke negligere det hun siger og spørger om, men at møde hende åbent og ærligt, bekræfte, men heller ikke dvæle i at han er væk.
Det kan også være en god idé at jeres datter har et lille fotoalbum med billeder af jer alle og naturligvis med billeder af far, så kan hun kigge på billedet, når hun savner ham og måske derved bedre forholde sig til at han kommer igen.
Hun er stadig en lille pige, og det er derfor begrænset hvor meget man kan forklare og hvor meget hun vil kunne sige og fortælle selv. Til de lidt større børn kan det være en god idé at far laver en bog, hvor han skriver små breve til barnet, som man så kan læse op hver dag. Og nogle gange kan de lidt større børn også have glæde af at lave en slags scrapbog, hvor de kan lave tegninger, finde udklip osv. af alt det de har oplevet medens far har været væk. Sammen kan de så sidde og snakke og kikke på det hele, når far kommer hjem og barnet kan på den måde få lov til at få fortælle hvad det har oplevet.
Det er begrænset hvor meget jeres datter kan have glæde af dette nu, men måske kan du bruge idéerne senere hen.
Måske kan du finde bøger på biblioteket som handler om at have en far som er pilot eller en far som rejser meget. Nogle gange hjælper det at læse om andre, at få tingene lidt på afstand og så tale ud fra det.
Jeg synes det lyder som en udmærket idé at I tager en tur til London, hvis I har mulighed for det, for at besøge far, så det ikke bliver 7 uger I slet ikke får set hinanden. Det er lang tid og når der er mulighed for at I kan være sammen, så må det være at foretrække.
Jeg nævnte kort at I ikke skal dvæle ved det at far er væk. Med det mener jeg at du naturligvis skal svare på din datters spørgmål så godt du kan og give lov til at savne og spørge til far. Men modsat er der heller ikke grund til at du går og snakker om far hele tiden, hvis din datter er på andre tanker og optaget af andre ting.
Det samme med besøget i England. Det er fint at tage derover, men igen skal du ikke tale om det hele tiden - "vi skal også over at besøge far på et tidspunkt" for det kan hun igen ikke forholde sig til. Med den alder jeres datter har, er hun jo meget ligefrem og det er her og nu det gælder. Netop fordi hun ikke kan forholde sig til tid, på samme måde som vi voksne.
Jeg håber at mit svar denne gange hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske