Svar: Sund eller usund mælk?
1. oktober 2007
Alder:
21 mdr.
Kære MHF og HHJ
Det er dejligt at høre at I har fundet ud af at jeres datter har det bedre med ørerne, når I undværer komælk i dagligdagen, men soyamælk duer ikke som alternativ til mælk.
Sundhedsstyrelsen skriver: "Soyadrik, havredrik, risdrik og lignende har intet med mælk at gøre og kan ikke anvendes som modermælkserstatning eller som fuldgyldige alternativer til komælk. Mælk er en naturlig kilde til mindst 10 forskellige værdifulde næringsstoffer. Ud over protein af høj kvalitet og calcium indholder mælk en række vitaminer og mineraler.
Soyadrik har nogenlunde samme proteinindhold som komælk, men et langt lavere indhold af mineraler. Desuden er der et højt indhold af fytinsyre, der har en negativ effekt på optagelsen af visse mineraler. Mht. fyoøstrogener gør de samme betænkeligheder sig gældende som ved sojabaseret modermælkserstatning. Sojadrik beriget med calcium kan gives til veganbørn tidligst fra 2 års alderen, hvis barnet spiser varieret (inkl. sojaprodukter, tørrede bønner, korn, frugt og grøntsager) og vokser normalt med tilfredsstillende vægt og højde.
Havredrik og risdrik indeholder meget lidt protein og har, i modsætning til mælk, ikke noget naturligt indhold af vitaminer og mineraler. Havre- og risdrik beriget med calcium kan tidligst anvendes efter 3 års alderen.
Kokosmælk indeholder meget mættet fedt og frarådes som drik." (Citat: Anbefalinger for spædbarnets ernæring, s.85, 2005).
Så ifølge sundhedsstyrelsen bør I altså slet ikke tilbyde jeres datter soyamælk, når hun er under 2 år og md hensyn til drik iblandet vanille - så lyder dette mere som noget der skal tilbydes et par gange om året, når man er til fødselsdag eller lignende - på niveau med cacaomælk.
Desværre! :o) Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske