Svar: Kravleri og om ikke at kunne det
1. oktober 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Tanja
Det er rigtig flot at du gennem 3 uger konsekvent har lagt din dreng på maven og han er jo også begyndt at bruge sig selv betydeligt mere - drejer om sin egen akse (sådan hedder det, når han drejer omkring efter legetøj og han løfter sig nu op i strakt arm, når han ligger på maven, plus at han er begyndt at trille rundt fra mave til ryg.
Da han nu er blevet så meget mere mobil, så er det jo begrænset, hvor meget du kan holde ham på maven og det gør ikke noget at han vender om på ryggen igen og igen, så længe du bare gør det til en vane at lægge ham på maven, hver gang du lægger ham fra dig.
Jeg ved at du har købt en sansegynge, at du cykler med hans ben, hjælper ham med at trille osv. og at du således gør rigtig meget. Blev endelig ved med det, men så heller ikke mere - der er igen idé i at du sidder og kæmper for at få din dreng mobiliseret og så ender med at køre sur i det... det kommer når det kommer. Han ligner jo nok sin far:o)
Han er stadig kun 8 måneder og rigtig mange børn begynder ikke at kravle før i 9-12 måneders alderen. Og ja det er da rigtig sjovt, når de begynder at bevæge sig omkring og det skal nok komme. Det er ikke sikkert han kravler, måske han springer det over, men på højkant skal han nok komme:o) Man kan og skal ikke pace børn, men forsøge at støtte dem i den udvikling de er igang med og det lyder som om at I hos jer gør alt det bedste I har lært:o)
Du kan prøve at hjælpe ham med at komme op på alle fire og ligge og så hjælpe ham med at rokke frem og tilbage, frem og tilbage, da det er fra rokkende stilling at han lærer at kravle. Det hjælper ikke noget at begynde at flytte hans hænder og ben fremad, det skal han selv finde ud af og ting tager tid. Men hvis han har styrke nok i armene til at du kan lægge ham op på alle fire og hjælpe med at vippe frem og tilbage, så må du gerne det.
En stor gymnastikbold, som han kan ligge hen over er også godt, hvis I har en sådan, men det er altså ikke noget du behøver investere i. At danse med ham, så han bliver vugget og svunget rundt til musik er også godt. Det samme er en tur i svømmehallen og andre former for bevægelse.
Din dreng lyder fin og alderssvarende:o) Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske