Brev:
Putteproblemer - 6 mdr.
1. oktober 2007
Alder:
6 mdr.
Putteproblemer - 6 mdr.
Hej Helen,
Nu er jeg også endelig tilmeldt, og kan stille dig et par spørgsmål. Har brugt dine sider utroligt meget, siden min søn blev født i marts - men har nu behov for gode råd præcist tilpasset ham og mig! :-)
Niklas har siden han blev født været utrolig nem, han har været super god til at blive puttet, og der har ingen problemer været med amning. Jeg har ammet ham fuldt ud indtil for en måneds tid siden - han er nu 6 måneder og 1 uge gammel. Han vil gerne ha risgrød med forskellige frugter, men grøntsagsmos af mange forskellige arter, vil han ikke høre tale om!
Min egen sundhedsplejerske sagde, at det også var ok - bare vi var igang med skemad, så måtte mosen komme til senere. Jeg tilbyder ham grød til morgen, frokost og aften - og ammer ham derudover ca. 5-6 gange i døgnet. Så vidt jeg har kunnet læse mig frem til, så er det vist ok for hans alder?
Udover risgrød spiser han også fuldkorns- og havregrød, så det er lidt varieret. Han spiser ikke så store portioner endnu, men han spiser det!
Han trives ellers fint, han er 72 cm lang og vejer 8200 gram. Han var ved fødslen 55 cm og vejede knap 3800 gram.
De sidste par uger har han forandret sig mærkbart - han er blevet enormt svær at putte! Vi har fra fødslen haft ham i vores seng, men da han var 3 måneder begyndte vi at putte ham i hans egen seng, og lod ham blive hos os, når jeg havde givet ham mad første gang om natten. Nu er vi begyndt at lægge ham tilbage i sengen efter måltiderne - hvilket ikke er noget problem, når først han sover!
Vores problem ligger i, at han er så ulykkelig når han skal puttes. Han vil ingenting! Han er rigtig træt, og gør ikke andet end at græde. Førhen har vi kunnet få ham til at falde til ro på forskellige måder - blandt andet ved at ligge hos ham lidt i vores seng, ved amning eller ved at gå lidt rundt med ham på armen. Ingen af de metoder virker mere! Han er bare helt umulig, og svajer i ryggen som en flitsbue - ikke engang en sang virker mere!
Vi mangler sådan noget som kan hjælpe os videre herfra, for det er så hårdt når man ikke føler man kan gøre noget. Nogle aftener tager det over 2 timer at få ham til at falde til ro - og det kan ingen af os holde til.
Vi har ikke rigtig nogen rytme endnu, syns jeg. Det er så forskelligt hvornår han vågner om morgenen - hvilket er lidt afhængig af hvordan resten af dagen forløber. Han kan vågne på alle tidspunkter mellem kl. 5 og 8, men mest er det ved 6-tiden. - Og så ser dagen ca. sådan her ud:
6.00 Vågner
7.00 Står op, får grød og vand af kop
8.00 Bliver puttet til morgenlur - sover 1-2 1/2 time (meget forskelligt)
10.00 Ammes
11.30 Puttes til lur - sover ca 1 time
13.00 Får grød og vand af kop
14-14.30 Puttes til lur, og hvis han vil - sover han ca 1 time (er ikke altid vi kan få ham til at sove her!)
13.30 Ammes
18.00 Får grød og vand af kop
19.00 Ammes og puttes
22.00 Ammes
ca 02.00-03.00 Ammes
Normalt er han træt omkring kl. 19 - og førhen kunne vi sagtens putte ham op, og bare give ham sutten et par gange, og så sov han. Det kan vi ikke mere - er bare som om han er helt utrøstelig.
Jeg har selv tænkt på to forskellige årsager - kan han måske være ved at få tænder? Der er ikke noget at se i munden endnu, dog syns jeg måske der er lidt hævelse i hans tandkød i undermunden, men ingen tand at se. Hvor længe kan han være irriteret af det, før der dukker en tand op?
Derudover - når han begynder med skemad, skal han så ha afføring dagligt? Tænker om han kan ha ondt i maven. Han har nu ikke haft afføring i 2 1/2 døgn, men ved ikke om det kan være det? Er ikke som om han har luft i maven - eller når han har afføring, er det ikke hårdt. Konsistensen er som tidligere, dog har det ændret lidt lugt og farve... :-/ :-)
Til sidst - mht. jerndråber. Når jeg selv laver grød, kan jeg jo tilsætte mme så han får det jern, som han skal ha. Men når jeg engang imellem bruger de produkter fra fx Nestle - får han så jern nok derigennem? Der står på pakken, at der i en portion er 2,2 mg jern, så hvis han får tre portioner af det om dagen - så må det være nok, eller?
Jeg håber du her har alle de oplysninger som du skal bruge - og håber på et godt putteråd. Jeg er ikke tilhænger af at lade ham ligge og græde - gør bare for ondt i hjertet - men er det mon en metode som vi bør prøve?
Generelt er han en super sød og meget smilende, grinende og glad dreng. Han virker rigtig tilpas og har krudt i bagdelen, når han er vågen. Han vender sig fra ryg til mave uden problemer, dog har han kun vendt sig modsat vej ved tilfældigt at falde et par gange. Han sidder ikke helt selv endnu, men går ikke lang tid. Han møver sig rundt om sig selv, når han ligger på maven - og går nok ikke lang tid før han begynder at komme fremad.
I hans vågne timer er han rigtig dejlig, og er kun pylret når han er træt. Han bruger sut når han skal sove, men spytter den ud med det samme han sover. Derudover bruger vi sutteklud, og har lagt en dyne som en pølse øverst i hans seng, fordi han elsker at putte hovedet ind mod noget.
Håber du kan give os et par gode råd.
Kærlig hilsen,
Niklas og Helle