Svar: Putteproblemer - 6 mdr.
1. oktober 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Helle og lille Niklas
Du har allerede gjort dig mange overvejelser, som lyder helt relevante og som sagtens kan være årsag til at Niklas har svært ved at falde i søvn i øjeblikket.
For det første er der skemaden. Han tilbydes nu 3 måltider skemad dagligt, alle måltider grød og jeg kan ikke se hvor meget han spiser af gangen? Som udgangspunkt plejer jeg at anbefale at børn får max 2 grødmåltider og de øvrige måltider bør være grøntsagsmos netop for at holde gang i maven og for at sikre barnet variation af diverse proteiner, mineraler osv.
Du skriver at han ikke kan lide grøntsagsmos og jeg tænker her, - hvad har du forsøgt med? Rigtig mange børn bryder sig ikke om kartoffel og derfor kan det nogle gange være en god idé at lave grøntsagsmos uden kartoffel. Mange børn kan rigtig godt lide mad som smager af noget og mange kan rigtig godt lide rodfrugtmos - du kan lave det selv, eller du kan prøve at købe et glas og se om han kan lide det...
Han må gerne sidde i høj stol og han må gerne begynde at få brødskorper, agurkestykker og lignende i hånden at gnave i. Han må gerne få en lille smule sødmælk forstået på den måde at han kan få det samme som jer, hvis sødmælk indgår som en naturlig del af madlavningen. Han må således gerne få lidt sovs på sine grøntsager, hvis I laver endten brun sovs, bearnaise eller måske en tomatsovs og på den måde få mad med god smag. Det synes jeg I skal forsøge.
Amningerne 5-6 gange i døgnet er fint i forhold til hans alder. Derudover kan han få vand af kop, så hans væskebehov dækkes, hvilket også spiller ind på at maven fungerer.
Når jeg ser på planen for dagen, så slår det mig at jeres dreng sover 3 gange dagligt og at det måske er her problemet ligger. De fleste børn vil omkring 6 måneders alderen begynde at kunne nøjes med 2 lure i løbet af dagen og jeg tænker at måden han sover på om dagen også kan spille ind på det at skulle falde i søvn om aftenen. Det lyder nemlig som om I ikke helt rammer det tidspunkt hvor Niklas er putteklar og en ændring af dagsplanen eller det at have en mere fast plan, kunne måske betyde noget her.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Amning
Formiddag 9: Grød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur 9.30-10
Frokost 12: Grød eller grøntsagsmos, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur ca 14
Eftermiddag 15.30-16: Ammes
Aften 18: Grød eller grøntsagsmos mere af jeres mad, mad der smager af noget, sidde i den høje stol med en brødskorpe i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 19.30
Sen aften 22-23: Ammes
Hvis han er helt utrøstelig, når I forsøger at putte ham, så er I nødt til at tage ham med ud igen. Søren Berg der er læge og søvnforsker taler om at der er et søvntog som kører og man skal ligesom nå at springe på toget, når det kommer forbi. Misser man toget, så må man vente indtil næste tog kommer og hos børn vil der måske gå 40 minutter så er vi klar igen, misser man også dette tog, så går det måske 20 minutter og så må vi prøve der. Der er altså igen idé i at blive ved at forlange barnet skal sove lige der, hvis søvntoget er kørt forbi:o) Det giver kun gråd og gør alle kede af det.
Tandfrembrud er også en mulighed, nogle børn er irriterede i gummerne længe, men det er som regel især lige de to dage, hvor man kan ane tanden og den bryder igennem at børn har ondt på en måde, hvor de græder helt ulykkeligt.
Alt efter hvordan hans indtag af mad er, så variere det også hvor tit han har afføring. Det er normalt at nogle børn kun har afføring hver 2-3 dag, når de begynder med skemad, men meget mere synes jeg heller ikke der skal gå og slet ikke hvis barnet græder og virker til at have ondt i maven. I givet fald kan det være nødvendigt at behandle med lidt laktulose eller forsøge at variere kosten lidt mere så der på den måde kommer lidt mere gang i maven. Det er også vigtigt at skemaden ikke fylder så meget, at det tager pladsen op for den egentlige mad.
Da du ammer bør du give din dreng jerntilskud, du kan ikke sikre ham ved at komme lidt mme i grød eller ved at købe de industrielle produkter. Du kan således ikke på den måde udregne hans behov, da børn optager jernet forskelligt alt efter hvordan det gives. Når man ammer skal man således give jerntilskud ved siden af og børn der får flaske vil f.eks. være dækket ind med jern, hvis de får mindst 400ml mme dagligt også selvom dette slet ikke er nok, hvis man sætter sig og udregner på pakken...
Du kan vælge at give jerndråber, her findes flere forskellige eller du kan prøve med babyfer, som er et smagsneutralt jernpulver der drysses ud over lidt frugtmos og gives med ske. Frugtmosen hjælper på jernoptagelsen, derfor sammen med frugt.
Jeg er heller ikke tilhænger af at lade ham græde, men tænker som sagt at I skal forsøge at få en lidt mere fast rutine for dagen og forsøge med to lure dagligt i stedet for 3 og se om ikke dette vil kunne gøre en ændring om aftenen.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske