Svar: Natteroderi og fravænnig af natteamning - 7 mdr.
1. oktober 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Jeanett
Det sker desværre for ofte at sygdom får ændret på de gode rutiner man lige havde fået etableret og så må man starte lidt forfra og det er rigtig hårdt. Især hvis man selv er syg og derfor ikke har de samme kræfter som tidligere.
Du skriver at du har en kronisk sygdom i udbrud og jeg tænker at lykken for jer måske er at få nogen til at tage over en enkelt nat. Jeg ved godt du skriver at Emil ikke vil tage flaske og at I helt har droppet dette, men måske han vil, hvis der ikke er andre muligheder? Så prøv lige at overveje om du har nogen der vil passe Emil en nat så du kan få sovet og få lidt mere overskud og så han, selvom det kan virke lidt hårdt, på den måde kommer lidt væk fra brystet. Nogle gange er man nødt til at se på hvad der gavner mor og ikke hvad der kun gavner barnet:o)
Det lyder fint med 3/4 dl. grød og mos i løbet af dagen og det skal I tilbage til nu hvor han ikke er syg mere. Derudover må du forsøge at amme ham så meget som muligt i løbet af dagen, så han bliver mæt nok der og ikke længere behøver mælk om natten. Samtidig skal han sidde i sin høje stol, tilbydes brødskorper og ligende at sidde med og igen vende sig til at få noget i munden, som skal arbejdes med.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: amning
Formiddag 9: Grød, havregrød, flerkornsgrød evt. med frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, eller evt. lidt øllebrød eller lignende, brødskorper, agurkestænger og lignende at sidde med, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur 13.30-14
Eftermiddag 15-16: Ammes
Aften 18: Grøntsagsmos med kød og fisk, mere og mere af jeres mad, sovs på grøntsagsmosen så det smager af noget, indmaden af en frikadelle og lignende, lidt ris med tomatsovs osv. Vand af kop
Ammes og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Ammes
Nat: Så vidt muligt ikke bryst i tidsrummet 24-06, få en anden til at tage over. Hvad siger far?
Du må gerne lægge ham med dynen og holde hånden på hans ansigt, lade dine hænder have lidt tyngde på hans krop og på den måde give ham roen og visheden om at du er der og han roligt kan sove. Du skal skelne hans gråd, hvis han græder fordi han er overtræt og har svært ved at finde roen og overgive sig til søvnen, så det er en pjevsen, en slags protest af træthed, så må han gerne ligge og klynke og protestere lidt. Men hvis han er rigtig ked af det, græder ulykkeligt, så skal du naturligvis tage ham op og være der for ham, trøste ham det bedste du har lært.
Amning midt om natten behøver han ikke mere, hvis han i øvrigt spiser som planen ovenfor beskriver. Så prøv at lade far tage over, far kan give tryghed og nærhed som du, far kan også prøve med en flaske, hvis Emil er sulten, men ellers trøst og kærtegn og ro på. Og er det så kun brystet der dur, så må du jo amme ham:o) Du er dog nødt til at holde mælkeindtaget om natten på et minimum for at få ham til at spise om dagen, så han ikke bytter rundt på nat og dag.
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske