Svar: Lidt af hvert - 1 mdr.
1. oktober 2007
Alder:
1 mdr.
Kære Pernille
Dejligt at høre at jeres lille dreng er begyndt at sove i sin lift eller vugge om natten:o)
Med hensyn til at tømme et bryst, så er dette faktisk en forkert betegnelse, for brystet vil hele tiden producere mælk, når barnet dier og kan således ikke tømmes rigtigt. Men når din dreng efter ca 15 minutter slipper brystet og måske virker lidt irritabel, så kan det godt være tegn til at brystet er ved at være tomt.
Nogle gange hjælper det at lægge til i en anden stilling, at du f.eks. starter med at lægge til i den traditionelle stilling og når han så slipper efter ca 15 minutter, så får han lige mulighed for at bøvse og så lægger du ham til i tvillingestilling men til det samme bryst. På den måde kan du nogle gange snyde ham til at spise lidt længere på den side, så du er sikker på at han har fået den lidt federe mælk ud.
Andre gange vil han ikke have mere fra den side og kan så tilbydes modsatte side, hvor han så tager toppen. Og næste gange du ammer, så starter du så der hvor han tog toppen sidst, lader ham spise så længe han vil der, og tilbyder så modsatte side.
Nogle børn får den mængde mælk som de har behov for i løbet af kort tid. De kan således 'tømme' et bryst på 10 minutter, hvor andre børn skal bruge betydeligt længere tid - måske 25-30 minutter. Dette afhænger helt af hvor hurtig en nedløbsrefleks mor har, hvor let mælken flyder til barnet og også at hvordan barnets vacuum er, hvordan barnet dier.
Babymassage kan du godt starte med nu. Start altid fra isse og ned over ansigtet, skuldrene og videre ned over kroppen. Sørg for at der er lunt i rummet og at han ligger på et lunt håndklæde eller lignende og ha god øjenkontakt, så du kan se, hvordan han synes om det. Det er meget vigtigt kun at gøre noget som får ham til at slappe af og som han nyder ellers kan han blive overstimuleret af det og således blive modsat påvirket end hensigten var.
Det kan være en god idé at købe en bog om babymassage, så du kan se hvordan du kan gøre det og få lidt idéer.
Det er vigtigt at du lægger din dreng på maven hver dag. Så længe han ikke er ældre end han er, så er det begrænset hvor meget på maven han kan holde ud at ligge. Det er hårdt og han skal bruge mange kræfter på at holde sit hoved i maveliggende stilling, men det er vigtigt og nødvendig træning.
Gør det derfor til en vane at når du lægger ham fra dig og han er vågen, så starter han med at ligge lidt på maven og når han efter et par minutter ikke synes det er sjovt mere, så vender du ham om.
Du kan komme en lille pude eller evt. bruge ammepuden og lægge ind under ham, under hans brystkasse, så han bliver løftet lidt op - det kan gøre det lidt sjovere at ligge på maven.
Brug også dig selv, gør det til en vane at han ikke altid er i favn eller sidder hos dig, men at han i stedet lægges på maven hen over dine lår, når du bærer rundt på ham, så læg ham med maven mod dine underarme osv. så han også hos dig er i maveliggende stilling.
Det er meget fint at du om natten sørger for at der så vidt muligt er ro og stille, så han lærer at det er om dagen at der skal underholdes og ikke om natten. Han må gerne ligge og pludre i sin lift og når du er færdig med at amme ham, så må du gerne lægge ham tilbage i liften/vuggen og lade ham selv finde roen igen og falde i søvn. Du behøver således ikke underholde ham om natten.
Det er naturligvis også vigtigt at han så snakkes med og pludres med og holdes aktiv om dagen, så han ikke sover dagen væk og derfor må du godt sikre dig at han ikke om dagen pludselig sover 5 timer, men at han holdes lidt igang og spiser hver 3-4 time. Hvis han kan tage et lidt længere stræk, så er det godt at det ligger om natten:o)
I 5-6 ugers alderen begynder neglene som regel at blive lidt hårdere og du kan se at de adskiller sig fra huden på fingrene - først her kan man begynde at klippe barnets negle og indtil da er det helt rigtig som du gør, at pille det lange og lidt flossede af med dine egne fingre og negle.
Brusebad er ofte lidt hårdt for små børn. For det første er lyden af bruseren ofte noget der forskrækker barnet og gør det bange og utryg og for det andet kan en brusers stråler virker meget voldsomt på barnets nye hud. At komme i karbad minder mere om livet i livmoderen, det er lunt, stille og de vuggende bevægelser virker beroligende på barnet. Det er ofte også lettere at komme til at vaske barnet rigtigt i et karbad. Det er lettere at komme ind i alle folder, hvis man har barnet i den ene hånd og kan vaske i den anden.
At komme helt små børn i brusebad er derfor ikke noget man normalt anbefaler, men på den anden side er det heller ikke forbudt.
Babysvømning er en rigtig god ting og reglerne for hvornår man kan starte kan variere lidt fra sted til sted. De fleste siger at barnet kan starte når det vejer mere end 4 kg. hvilket handler om at barnet skal have en vis fedtmængde for at kunne holde varmen. Nogle steder anbefaler at barnet er 6-8 uger gammelt før man starter. Generelt handler det dog meget om hvordan vandtemperatur og lufttemperatur er det pågældende sted.
Det optimale er, at vandtemperaturen er mellem 32 og 34 grader, luften ikke mindre end 30 grader og så skal der være gode puslefaciliteter, hvor barnet kan blive badet og puslet uden at udsættes for træk.
I mange almindelig svømmehaller er vandet og luften ikke varmt nok til at give optimale forhold for små børn og da du bor i England ved jeg ikke hvordan det er hos jer. Din dreng er jo en stor dreng, som trives godt og derfor synes jeg du skal undersøge hvordan forholdene er med hensyn til temperaturer i vandet, luften og så puslefaciliteter. Hvis alt er fint, så kan I godt starte.
Som regel er man ikke i vandet i mere end 30 minutter, det er alt hvad barnet kan klare og hvis du oplever at han bliver ked af det og føler sig utryg, så må du gå op af vandet og afkorte tiden lidt efter hans behov.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske