Svar: Sove i egen seng - 15 mdr.
1. oktober 2007
Alder:
15 mdr.
Kære Majbritt
Der er noget rigtig godt ved godnathistorier og desværre er der alt for mange forældre som idag ikke rigtig får dette gjort. Måske I allerede bruger det at læse en historie, men hvis ikke I gør, så vil det være en rigtig god idé.
Det er alfa omega at barnet har et trygt sovemiljø. Det betyder at jeres datter skal være glad for hendes seng, der skal være dæmpet belysning i værelset, hun skal have sin sovebamse eller lignende hos sig, sengen skal være rar og tryg. Hun skal have det godt der så I skal på den måde skabe gode fysiske rammer for søvn.
Når man så har fået skiftet bleen, fået nattøj på, måske fået en kop mælk og en banan, fået børstet tænderne og puttes i sin seng, så er det rigtig dejligt at mor eller far sidder ved siden af sengen og læser en historie. Det at ligge under dynen og lytte til mors og fars monotone stemme, kigge lidt billeder, men ellers bare ligge og slappe af i kroppen er rigtig vigtigt.
Det tager tid at falde i søvn, det tager tid at finde roen. Det gør det også for os voksne, vi lægger heller ikke bare hovedet på puden og sover. Men vi forventer det ofte af vores børn:o) At sidde og læse en godnathistorie er derfor rigtig godt og det synes jeg I skal forsøge med.
Nogle gange vil barnet nå at falde i søvn i mens man læser, andre gange vil man kunne slutte historien og sige godnat, kærtegne og kysse lidt, putte dynen ekstra godt om barnet og så gå ud.
Nogle gange stiger barnet ud af sengen, men er ikke ked af det, følger bare efter, vil ikke være alene og så må man stille og roligt følge barnet tilbage i seng igen, forsikre hende om at I er der, passer på hende, at I ikke går fra hende, men kommer ind til hende igen, at hun skal sove trygt og godt og så går man igen. Bliv ved at gøre dette, hver gang hun står op.
Hvis hun er ulykkelig, så bliv siddende på sengekanten, hold hende i hånden, berolig hende med din stemme og bliv siddende til hun føler sig tryg nok til at sove. Nogle gange skal man starte med at sidde der og stille og roligt bliver hun så tryg nok til at kunne ligge der og I kan så begynde at gå lidt frem og tilbage, betrygge hende at det er helt okay. Stille og roligt kan hun så lære at falde i søvn selv.
Rigtig meget held og lykke med projekt sov i egen seng:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske