Brev:
Pylret og vågner for tidligt
1. oktober 2007
Alder:
13 mdr.
Pylret og vågner for tidligt
Hej Helen
Du har hjulpet os et par gange før, så nu prøver vi igen.
Der er to ting der har drillet os de sidste par måneder, nemlig at tvillingerne står for tidligt op om morgenen, og at de er meget pylrede. Jeg begyndte på arbejde igen for 1½ måned siden, og de begyndte i dagpleje for 1 måned siden. Så problemerne har altså stået på fra før disse omvæltninger.
Jeg er fuldstændig i vildrede med, hvad problemerne skyldes, så jeg ved ikke rigtigt, hvilke oplysninger du skal bruge for at hjælpe os. Men vores dag ser sådan ud:
Ca. kl. 4 vil de ikke sove i deres egne senge mere, så vi lægger os som regel med én hver hhv. i vores seng og på sofaen i stuen. Så småblunder de til kl. 5.30, men det er ikke effektiv søvn, og de er som regel så urolige at hverken deres far eller jeg får sovet mere.
Kl. 6.30 får de øllebrød.
Kl. 7.30 møder vi i dagplejen, hvor de får en lur fra 8.15 til 9.
Kl. 9 får de brød og frugt.
Kl. 11 får de frokost og derefter en lur på 2-3 timer.
Jeg henter dem kl. 14.30 og kl. 15 får de brød, frugt og/eller tykmælk.
Nu er det så balladen begynder. Næsten uanset hvad jeg stiller op, er de pylrede indtil de får aftensmad kl. 17.30. Nogle gange bliver humøret først bedre, når de har fået deres sutteflaske (200-250 ml) omkring kl. 19.30.
Kl. 20 kommer de i seng. Der er sjældent problemer med putningen. De kan hver især sove uroligt i perioder, og jeg er oppe 1-5 gange i løbet af natten for at give én af dem sutten eller en hurtig krammer. Men kl. 4 går den altså ikke længere. De har ikke fået mad om natten siden de var 8-9 måneder.
Før jeg begyndte på arbejde kunne balladen stå på det meste af dagen, og sådan forløber weekenderne stadig. Nu da de har vænnet sig til dagplejen, går det som regel fint der, men nogle dage oplever hun også, at de er pylrede. Hvis de f.eks. bliver passet af bedstemødrene om dagen, som de gjorde i to uger før de fik en dagplejeplads, så er de rene engle mens jeg er væk, men når jeg så kommer hjem slår de til med dobbelt styrke. Det føles næsten som en hævn for at jeg har været væk fra dem, men som sagt er de også pylrede når jeg ikke er væk, så det kan vel ikke passe.
Jeg er godt klar over, at der sker meget med dem i øjeblikket, men jeg oplever det som om de er væsentlig mere pylrede end andre børn på samme alder, og sådan har det været næsten siden de blev født. Mens de andre er blevet bedre og bedre til at underholde sig selv er mine blevet værre og værre til det. Det ses f.eks. når vi er sammen med mødregruppen.
De har aldrig haft noget med ørerne, og de ville nok ikke være så nemme at putte, hvis der var noget galt.
Tit er humøret bedst når de lige har spist, men da de som regel spiser rimelig godt til de fleste måltider, kan det vel ikke være af sult de græder.
Det kan vel heller ikke skyldes træthed, når de bliver i godt humør de sidste par timer før sengetid.
Hvis jeg sætter mig ned og leger med dem går det godt nogle minutter, men de bliver ret hurtigt pylrede igen. Nogle gange tænker jeg om de konkurerer om min opmærksomhed indtil deres far kommer kl. 18, men da det ikke er bedre, når vi begge er sammen med dem i weekenderne kan det vel heller ikke være tilfældet.
Det kan godt virke som om de er meget tryghedsøgende, men jeg går ikke fra dem uden at sige, hvad jeg skal, og som regel kan de jo bare kravle efter mig. Men det er ikke nok at de kan se mig. Hvis jeg forsøger at lave mad, har jeg dem hængende i buksebenet, fordi de vil tages op. Men jeg kan jo ikke gå med to børn på armen mens jeg skal lave mad. Derfor sætter jeg dem som regel op i deres høje stole ved siden af mig, men det er heller ikke nok. Så forsøger jeg med lidt føraftensmad (frugt eller grønt), og det afholder dem med nød og næppe fra at starte den helt store sirene. Hvis vi har familie eller venner på besøg går det som regel meget bedre, så "tryghedsteorien" holder vel heller ikke.
Jeg kan heller ikke forstå, hvis det skulle skyldes kedsomhed, for de har det jo ikke mere kedligt end andre børn - tværtimod har de jo altid én at lege med.
Som du kan se har jeg overvejet rigtig mange ting, men jeg kan ikke få øje på en løsning. Min egen sundhedsplejerske siger at jeg skal lade dem skrige lidt, men jeg kan jo ikke foretage mig noget som helst med et barn hængende i hvert bukseben, så hvis det skal gennemføres, er jeg nødt til at lukke dem inde i et andet rum og det kan næppe være hendes alvor.
Da jeg ikke kan lave noget som helst, når børnene er vågne, skal opvask, oprydning og tøjvask foregå mens de sover. Derfor mangler jeg virkelig de to timers søvn om morgenen.
Pyh ha, det blev langt. Håber du kan finde hoved og hale i det.
Mange hilsner
Helle