Svar: Vand om natten - 12 mdr.
1. oktober 2007
Alder:
12 mdr.
Kære M
Det lyder ganske givet som om jeres dreng søger vand og dermed jeres kontakt om natten, fordi det er med til at gøre ham tryg. Det at han hos jer falder til ro og sover uden at behøve vand viser jo tydeligt at han har brug for trygheden og det er rigtig godt at I giver ham den.
Det er dog meget vigtigt at vandet ikke udvikler sig til en vane og gør at han så begynder at vende sig til at drikke vand hele natten igennem, da det er uholdbart på sigt og jeg tænker at I derfor skal forsøge at holde lidt igen med det vand og se om I ikke kan få ham til at falde til ro, ved at være lidt hos ham, berolige ham og betrygge ham i at han roligt kan sove i sin seng. Hvis han er ulykkelig og ked af det, så må han ind til jer og her kan I så overveje om det fungerer i en periode med ham i jeres seng, eller om alternativet kunne være en madras på gulvet.
Det at I lige er flyttet gør jo at han skal vende sig til de nye lyde, skygger i værelset osv. I skal sørge for at hans sovemiljø er trygt og dejligt og at han er glad for sin seng og for at være på sit værelse. I skal naturligvis forsøge at betrygge ham i at det er der han roligt kan sove, men samtidig skal han jo så også have trygheden og nærheden, når han beder om det og det kan nogle gange være en god overgang at komme fra en madras på gulvet og ind i sin egen seng igen.
Det er vigtigt og godt at han starter med at blive puttet i sin egen seng, så han lærer at det er der han skal sove. Når han så vågner i løbet af natten og er utryg og urolig, så forsøger I i første omgang at få ham til at sove videre, hvor han er og lykkes det ikke, så må han ind til jer. Nogle gange falder han i søvn med det samme i jeres seng og det er jo fint nok, hvis I så får sovet, men vågner du en times tid efter fordi han ligger og fylder, så prøv at flytte ham tilbage i hans seng igen, så I alle derefter får nogle sammenhængende timer.
Vand kan være rigtig godt om natten, når børn vågner af en drøm. Det hjælper nogle gange barnet til at komme ud af drømmen og videre i søvnen. Men nogle gange kan børn også få for meget vand om natten og her kan det være udtryk for andre ting, et andet behov og hos jer lyder det som tryghed. Det er derfor rigtigt godt at I giver ham trygheden i stedet for vandet, men samtidig jo en balance, så han ikke havner i smørhullet hver nat de næste mange måneder... Lige nu har han behov for trygheden fordi I er flyttet og det at starte vuggestue osv. er nyt og alt er fremmed for ham. Her skal I naturligvis møde ham og være der for ham, men I skal altså også have i tankerne at han skal tilbage i sin egen seng igen. At finde en balance imellem at give trygheden når behovet er der, men ikke at det trapper op og bliver en vane, det er svært, men kan lade sig gøre.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske