Svar: Anspændt, onani.....!
1. oktober 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Line
Nu har jeg jo ikke set din datter og det er således svært for mig at vurdere om der er tale om nydelse, at hun rent faktisk onanerer eller om hendes anspændthed skyldes at hun ikke bryder sig om at sidde spændt fast i stol...
Det er dog ikke usædvanligt at børn kan ses onanere i en tidlig alder. Både piger og drenge har en medfødt evne til at kunne få orgasme, men der er stor forskel på hvornår de oplever at få det første gang. Nogle børn oplever ved en tilfældighed at det er rart at sidde og rokke i en stol, hen over et armlæn eller lignende, andre oplever det, når de begynder at eksperimentere med deres kønsorganer, finder ud af at der er forskel på piger og drenge osv. Men fælles er, at når børn har fundet ud af at de på en eller anden måde får en tilfredsstillelse ved at bevæge sig på en måde eller røre ved sig selv, så vil de naturligt gøre det flere gange, fordi det er rart.
Børn oplever det ikke som problematisk, vulgært eller sexuelt, men som en naturlig del af dem selv, en udforskning af deres krop på samme måde som de udforsker alt muligt andet.
Det du gør og det du fortæller lyder således rigtig fint. Da hun ikke er ældre end hun er, kan du jo ikke forklare hende at det er noget hun skal gøre, når hun er alene og I har naturligvis helt ret i at hun heller ikke skal blive grebet så meget af det at hun gøre det hele tiden og alle steder. Det er derfor helt fint at I forsøger at aflede hendes opmærksomhed, at I tager hende ud af den høje stol og sidder med hende, prøver at give det en pause osv. mere og andet kan I ikke rigtig gøre.
I må derfor prøve at se tiden lidt an og se om ikke det ændrer sig stille og roligt i takt med at hun bliver ældre.
Jeg går ud fra at I, når I også har drøftet det med sundhedsplejersken, har været inde omkring hvorvidt hun ellers gør ting, hvor hun virker fjern. Så der ikke er tale om at hun får forskellige anfald, men at det altid er sammenhængende med at hun sidder i en bestemt stilling. Hvis I oplever at hun generelt kan blive fjern og virke ukontaktbar, så skal I drøfte det med lægen, evt. filme en situation med et kamera, så lægen kan se hvad det er I taler om...
Rigtig meget held og lykke fortsat, håber mine tanker hjælper jer lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske