Svar: Vil ikke sove - 16 mdr.
1. oktober 2007
Alder:
16 mdr.
Kære Linda
Du fortæller at din datter altid har haft svært ved at sove og svært ved at finde roen og lade trætheden overmande sig om aftenen og hengive sig til søvnen. Samtidig fortæller du at hun i forbindelse med indkøring i dagpleje havde en periode med øget uro og megen gråd, når hun skulle sove. Du fortæller oven i købet også at din datter har fået lagt dræn og derfor må hun have haft flere mellemørebetændelser, som har givet hendes smerter, hver gang hun er blevet lagt ned.
Når jeg læser alt dette, så tænker jeg at jeg godt kan forstå at din datter har svært ved at sove nu. For det første har hun en alder, hvor hun oplever mere af verden og flere ting skal bearbejdes i drømme, men derudover så har hun også en erfaring med sig om at det at skulle sove er problematisk.
Det er sådan at kroppen husker og der skal ikke ret meget til, som ligesom trikker og så kommer man tilbage i samme mønster igen. Du kender det fra folk med stress, som i en lang periode ikke har kunne sove. Har ligget søvnløs, spekuleret, vendt og drejet sig, sovet en lille time, vågnet, stået op osv. Folk som rent fysisk har haft det rigtig skidt, hver gang de har skulle sove. Selv når stressen er behandlet og de har det godt og atter oplever det som noget positivt at skulle gå i seng, så skal der ikke ret meget til, før de atter kommer i den situation. En mindre ting, som får dem til at være vågne en aften vil ofte medføre at tankerne begynder - "jeg skal sove, jeg skal" og jo mere man skal, jo sværere har man ved det. Det er som om at kroppen husker, kommer tilbage til det gamle mønster, hjertet slår hurtigere, vejrtrækningen bliver uregelmæssig osv. - man får stresssymptomer igen og kan meget let føle sig tilbagesat til det tidligere oplevet.
Man kan godt sige at din datter, i kraft af aldrig at have sovet og lært det, har en del stresskemikalier i kroppen, forbundet med det at sove. Din datter har brug for at lære en god soverytme, hun har brug for at få skiftet sin erfaring ud men noget nyt og noget bedre. Det er enormt vigtigt at I gør hvad I kan for at det er hyggeligt og rart for hende at komme i seng. Den dæmpede belysning, sove bamsen og at du sidder hos hende er rigtig godt. En godnathistorie er en rigtig god ting. Nogle gange må man starte med at læse historien imens hun sidder på skødet, andre gange kan hun fint starte med at ligge i sin seng og du sidder ved siden af og læser højt.
En godnathistorie er et af de bedste putteritualer vi har. Man sidder hos barnet, giver sig tid, er til stede, nærværende, viser billeder og er fælles om en hyggelig seance, samtidig vil din stemme få din datter til at falde til ro og vende hende til at ligge i sin seng og forbinde sengen med noget hyggeligt. Nogle gange kan man være heldig at barnet falder i søvn imens man læser, andre gange at barnet lægger sig til at sove, når historien er slut og barnet bliver puttet.
En kop lun mælk og en banan kan have rigtig god indvirkning på søvnen, gøre børn rolige og afslappede.
At din datter klynger sig til dig i øjeblikket må du ikke overhøre. Det er rigtig rigtig vigtigt at du er der 100 pct. for hende og hvis hun ikke vil ligge i sin seng uden at du er der, så må du være der. Hvis hun slet ikke vil ligge i sin seng, men vil med dig ud, så må du tage hende med ud, men så forsøge igen ½ time efter og blive ved med at forsøge indtil hun føler sig tryg nok ved det.
Du skal hele tiden forsikre hende om at hun kan være tryg, at du passer på hende og er der for hende, at du kommer ind til hende igen, - og så skal du naturligvis gøre det. Hun er ikke på nogen måde beregnende eller udnytter jer, det er en helt naturlig reaktion hun har, fordi hun har den erfaring med sig og fordi hun har en alder nu, hvor hun er meget mere bevidst om mange ting.
Du skal vide at jo mere kropskontakt, nærvær og ro du giver din datter, jo mere stimulerer du til at aktivere opioider og oxytocin i hjernen som er det der skal sænke hendes niveau af stresskemikalier. Det er altså fysisk kontakt og berøring som vil være med til at give hende en ny erfaring om at det er okay at skulle sove. Det er altså rigtig godt givet ud at være der 100 pct for hende og lytte til den ængstelse hun viser og du må ikke afvise hende eller lægge hende i seng "som en sæk kartofler". Hun skal have omsorg, ro og nærhed og lære at forbinde det at sove med noget rart og dejligt.
Jeg håber at mine tanker hjælper jer lidt videre. I hvert fald giver dig en forklaring på hvorfor hun reagerer som hun gør. Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske