Brev:
Søvn og amning af min søn på 2 mdr.
2. oktober 2007
Alder:
2 mdr.
Søvn og amning af min søn på 2 mdr.
Hej igen Helen.
Tak for dit fyldestgørende svar. Jeg har et par ekstra spørgsmål i den forbindelse...
Som sagt ammer jeg S tidligt på aftenen, før jeg selv går i seng ved 9-tiden. Den næste spisning foregår derfor på den måde, at far giver S flaske - enten mælk, som jeg har malket ud, eller modermælkserstatning.
I den forgangne weekend har S og jeg været hjemme hos min mor, og jeg har derfor ammet ham sent på aftenen også. Herefter har han sovet 3½ til 4 timer. Igår mandag ammede jeg S kl. ca. 10, han faldt i søvn ca. kl. 10.30, og sov herefter til 2.30, hvor far gav ham flaske. S sov fra ca. 3.15 og vågnede allerede kl. 5 (hvor svøbet var gået op). Ved hjælp af sutten og nusseri, sov S igen fra ca. 5.30-6.15, hvor han så blev ammet.
På baggrund af ovenstående er mit spørgsmål: Kan der være en sammenhæng mellem S's sovevaner og amning eller flaske? Altså om han måske sover længere om natten, hvis han ammes frem for at få flaske?
Løsningen, hvor jeg går tidligt i seng, og far giver den sene flaske, er lavet i samarbejde med sundhedsplejersken, da jeg tidligere har været fuldstændig udmattet grundet søvn-mangel!
Vedr. amning: S kan ofte være ret "hysterisk", når han har tømt det første bryst, og han bliver derfor lagt til det andet med det samme. Det kan virke som om, han ikke selv kan finde ud af, at han er mæt - efter at have spist godt ved det andet bryst, slipper han brystet, begynder at græder, jeg tilbyder ham brystet igen, han tager ikke fat, græder, jeg lægger ham på skulderen for at bøvse, han slapper af, er glad og virker mæt.
Dette sker ikke altid, men oftere her på det seneste. Ellers døser S hen efter at have spist ved det første bryst, vågner op efter 5-10 min. og giver udtryk for yderligere sult, lægges til det andet bryst, spiser og døser hen igen. Herefter vågen og virker mæt.
Hvad tænker du om ovenstående?
Jeg skal forresten lige forstå dig ret: Gælder dit forslag om at svøbe S mellem amningen, både dag og nat - altså ved hver amning?
Med venlig hilsen S's mor