Svar: Mad og sved
2. oktober 2007
Alder:
8 mdr.
Kære L
Din datter må godt få tun fra dåse, da dette som hovedregel indeholder mindre kviksølv end frisk og frossen tun. Dåsetun fremstilles som regel af små tunfisk, som derfor ikke har ophobet så meget kviksølv. Det betyder dog ikke at du skal give din datter tun hver dag, men dåsetun må godt indgå i hendes kost, som en del af en varieret kost.
Tun kan kommes i en grøntsagsmos, du kan lave tunsalat, som kan smøres på brøddet eller du kan stege nogle tunfrikadeller som I kan spise til frokost eller en aften.
Opskrift på tunfrikadeller:
2 ds tun i vand
1 fintrevet løg
2 æg
2 spsk rasp
lidt peber
1 tsk citronsaft
olie til stegning
Vandet hældes fra tunen og alle ingredienser blandes sammen i en skål. Frikadellerne formes med en ske og steget på panden med olie indtil de er gyldne og gennemstegte.
Med hensyn til at svede, så er det sådan at de lidt store børn ofte sveder lidt mere end de spinkle børn:o) Så hvis din datter hører til de børn der har gode og dejlige elastikker, så kan det være derfor hun har det lidt varmere end andre. Dertil kommer at børn afgiver rigtig meget varme fra hovedet og derfor er det tit i håret at man ser børn sveder og ikke så meget under armene, som vi andre:o)
Du skal naturligvis klæde hende af og på og tilpasse påklædningen efter vind og vejr, så hun ikke har det for varmt.
Med hensyn til natlige opvågninger så kan jeg godt forstå at du glæder dig til fasen er overstået - for der er ganske givet en påvirkning af alder, kravlen og motorisk uro. Du skal dog også sikre dig at det ikke handler om at hun er sulten og i kraft af at hun bevæger sig så meget mere rundt, forbrænder mere og derfor har brug for mere mad:o)
Fortsat held og lykke og god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske