Brev:
Min datter vil ikke spise - 16 mdr.
2. oktober 2007
Alder:
16 mdr.
Min datter vil ikke spise - 16 mdr.
Kære Helen,
Jeg er efterhånden desperat efter et par gode råd. Det drejer sig om min datter på ca. 16 måneder, som siden hun skulle gå fra bryst til skemad har haft store spiseproblemer. Amningen fungerede altid upåklageligt, og hun havde meget svært ved at vænne sig til rigtig mad, med det resultat, at hun tabte sig 2 kg. fra hun var ca. 5 måneder til hun var 8 måneder (med massive søvnproblemer til følge). Det blev der dog rettet op vha. masser af Nestle grød med masser af ekstra fedtstof, som hun spiste en overgang, men som hun dog hurtigt mistede interessen for igen, efterfulgt at perioder hvor hun nærmest ikke spiste noget som helst.
Måltiderne har således altid været en kamp, men igennem længere tid har de decideret udviklet sig til et mareridt, hvor jeg nærmest skal narre hende til at spise – gerne hjulpet af en bog eller andet legetøj, som kan holde hende beskæftiget for en stund, så hun ”glemmer”, at hun spiser. I det øjeblik hun mister interessen for bogen, lukker hun munden i som en østers og åbner den først igen, når hun får noget andet, der kan holde hende fanget. Hun vil kun spise med mig, nægter konsekvent at spise med sin far.
Hun er ellers et generelt med glad og super-aktivt barn. Det virker som om hun ofte for travlt til at spise, og hvis der sker for meget uvant omkring hende, kan jeg ligeså godt opgive at få mad i hende. Men selv når hun er i vante omgivelser, er det en virkelig en KAMP at få hende til at spise. Hun nyder ikke maden, det er som om det er et nødvendigt ondt, som hendes mor har fundet på. Det interesserer hende simpelt hen ikke.
Hun spiser sjældent selv, engang imellem kan jeg få hende til at tage en ske eller gaffel i hånden, men det ender som oftest med at hun bare leger med maden, uden at tage maden i munden. Tit ender det med at hun skubber maden væk, spytter maden ud og i det hele taget er meget afvisende overfor maden - selv når der er gået lang tid siden hun har spist og burde være sulten. Den letteste måde at få mad i hende er ved at liste det ind i munden, mens hun leger.
Hun er også kræsen, spiser fx ikke kartofler (i nogen som helst form) eller kogte grønsager i det hele taget, havregrød, rugbrød, leverpostej eller andet jeg har indtryk af andre børn gerne spiser. Det eneste hun spiser nogenlunde uden problemer er pasta, ris, couscous, og pølse. Hun har stadig ikke kindtænder, så det virker som om hun har svært ved at tygge maden, hvorfor jeg ofte piller skorpen af brød, skindet af pølsen mv.
Jeg stoppede med amningen, da hun var ca. 11 måneder. Siden da har hun fået en flaske erstatning ved sengetid – hvor hun imidlertid kun drikker ca. 70 ml. Jeg vil gerne vænne hende af med flasken, men omvendt er det en måde at sikre, at hun i det mindste får en smule jern og nogle kalorier inden sengetid.
En typisk dag ser således ud:
Morgenmad:
Indtil for nyligt har morgenmaden har været meget hellig, hun har spist en nogenlunde stor portion øllebrød med masser af smør. For ca. en uge siden begyndte hun imidlertid at nægte at spise det og siden har jeg kun formået at få lidt yoghurt – iblandet cremefraiche for at få energiprocenten op - i hende.
Frokost:
Inden hendes middagslur får hun et stykke franskbrød eller en halv bolle med masser af smør, eller alternativt en banan.
Eftermiddag:
En times tid efter hun er vågnet, får hun tilbudt lidt mad – enten brieost, hytteost, pasta, pølse/bacon, avokado eller hvad jeg nu har i køleskabet – nogle gange spiser hun, andre gange ikke…
Aften:
Her får hun som regel pasta, ris, couscous – med masser af olie – en pølse, kødbolle, bacon, fishfinger, ommelet. Hver gang jeg har forsøg at eksperimentere med at lave fx boller i karry, tomatsovs, supper mv har hun blankt afvist det. Nogle gange efterfulgt af en portion yoghurt.
Sengetid:
Ca. 70 ml Nan
Hun har holdt en nogenlunde stabil vægt på ca 10 kg de sidste mange måneder. Den eneste grund til at hun ikke er radmager, er, at jeg bruger store mængder olie og smør i alt, hvad jeg serverer for hende.
Mine spørgsmål går selvfølgelig på, hvordan jeg får hende lært at spise – og spise selv? Jeg overvejer kraftigt at ”tage en kold tyrker”, simpelt hen lade hende bestemme og ikke lege med hende under måltiderne… Også selvom det så må betyde, at hun ingenting får i maven, og at hun så må gå sulten i seng. Måske det vil lære hende at spise efter et par dage…?
Og hvordan får jeg skabt mere variationen i maden? Hun får en meget ensidig kost, som jeg gerne vil udvide med andre fødevarer, men jeg oplever hun afviser alt ukendt…?
Med til historien hører, at vi bor i udlandet, og at jeg har hende hjemme hele dagen, hvilket ikke just gør problemet mindre belastende for mig. Vi er kommet ind i en ond cirkel, som jeg ikke ved hvordan jeg skal bryde. Flere sundhedsplejersker har sagt til mig, at børn ikke sulter sig selv, men jeg har altså flere gange oplevet, at min datter ikke har spist i timevis, uden af den grund at vise interesse for mad.
Med håb om et eller flere rigtig gode råd….
En fortvivlet mor