Svar: Madplan til min søn på 6 mdr.
2. oktober 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Mensure
Nu hvor din dreng er blevet 6 måneder, så er det vigtigt at du begynder at give ham mere og mere af jeres mad. Det er vigtigt at han får mere grøntsagsmos og mere af den grovere grød som havregrød eller flerkornsgrød, men også kogt kød og fisk skal han til at spise.
Du kan give ham grøntsagsmos af stort set alle grøntsager nu.
Du kan f.eks. lave mos af gulerod, selleri, persillerod og pastinak, - hvis det ikke er noget I spiser så meget af normalt, så kan du evt. købe en pakke 'suppeurter', koge grøntsagerne godt møre, blende dem og fryse det ned i små portioner. Når maden skal bruges, så tø portionen op, varm den, kom fedstof og mælk i og maden er klar til servering. Du kan også købe en pose frosne rodfrugter, som du kan lave grøntsagsmos af.
Du kan også bruge spinat, grønkål, porrer, rosenkål, rødbede, broccoli, squash, blomkål, m.m. Du skal være opmærksom på at grøntsager som spinat, grønkål, fennikel, selleri og rødbede indeholder nitrat og derfor ikke må gives i store mængder. Derfor anbefales at disse grøntsager kun udgør 1/10 af mosen.
Med hensyn til kød og fisk så er det godt at gå ud fra følgende:
- Kød og fisk koges eller steges i ovn. Pandestegning og panering undgåes.
- Fiske- og kødfars der købes færdigt har ofte et stort saltindhold, hvorfor det er uhensigtsmæssigt at give. Der er derfor bedre at lave farsen selv.
- Kød er nemmest at give hakket, da det kan moses med en gaffel. Det er muligt at få hakket kød af både okse, kalv, svin, kalkun og kylling og det er en god idé at skifte imellem det forskellige.
- Indmad (lever og hjerte) kan koges sammen med grøntsagerne. Da det er mere besværligt at findele og også sværere at tygge, kan man med fordel køre det igennem en persillekværn.
- Fisk tilberedes ligeledes ved kogning eller stegning i ovn. Det moses let ud med en gaffel.
- Det er godt at skifte imellem de fede fisk, som er f.eks. laks, makrel, sild og tun og magre fisk, som f.eks. er torsk, torskerogn, rødspætte.
Ud over grøntsagsmos kan du som sagt give havregrød, flerkornsgrød eller øllebrød. Og derudover må du gerne begynde at give din dreng en brødskorpe at sidde med i hånden. Det kan f.eks. være en tvebak eller det kan være endeskorpen af en franskbrød.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 7: Flaske med mme
Formiddag 9.30: Havregrød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop
Puttes til formiddagslur ca kl. 10, med en flaske mme, sover måske 1 time
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med lidt kogt kød eller fisk, vand af kop
Puttes til middagslur med en flaske mme kl. ca 13.30-14, sover måske et par timer
Eftermiddag 15.30-16: Flaske med mme, evt. lidt frugtmos, hvis du oplever at din dreng er glad for dette og det fungerer godt hos jer.
Aften 18.30: Grøntsagsmos med kød og fisk, mere og mere af den mad som I spiser, sidde i sin høje stol få lidt brødskorper, et stykke agurk og lignende i hånden. Vand af kop
Puttes til natten kl. 20 med en flaske mme
Sen aften 24: Flaske med mme
Han skal ikke spise store mængder skemad, en 1/2-3/4 dl er fint og så skal du følge efter med flaske. Han har fortsat behov for rigtig meget mælk og det er vigtigt at skemaden ikke fylder så meget at han ikke drikker mælk nok. Så det er godt at give skemad og så tilbyde flaske bagefter.
Håber at ovenstående hjælper dig videre. Rigtig meget held og lykke:o) God weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske