Svar: Skrigeture i forbindelse med søvn og putning
3. oktober 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Julia
Jeg kan godt forstå du synes det er hårdt og da jeg ikke kan se din dreng, så er det svært for mig at sige, hvad der lige præcis gør sig gældende i jeres situation. Der kan nemlig være rigtig mange grunde til at børn græder, når de skal sove og jeg vil meget gerne dele mine tanker med dig og så kan du se om noget af det passer med jeres situation.
For det første skal man altid sikre sig at barnet ikke har ondt. Hvis du har haft en meget hård fødsel, hvis din dreng er født med cup, var meget stor og fødselsvejen var trang, så kan det gøre at han har forstrakt en sene i nakken, har haft ondt i hovedet, eller måske har brækket sit kraveben. Læg mærke til om han græder mere, hvis han ligger på den ene side, i forhold til den anden osv. som tegn på at det gør ondt. Har han f.eks. tendens til at dreje hovedet til en bestemt side?
Hvis du har haft en meget stressende graviditet, har haft det dårlig og generelt ikke har haft den ro, som du måske burde have haft, så er der også undersøgelser som viser at barnet kan være mere uroligt og grædende, når det bliver født.
Børn der græder meget kan også være sultne. Det er altid lidt farligt at stille spørgsmålstegn ved hvorvidt barnet få mad nok, især hvis du ammer og derfor ikke kan se hvor meget din dreng får. Men ud fra hvor hyppigt han spiser, hvordan han spiser - er han grådig, rolig, kan du høre mælken strømme og blive sunket, hvor meget han tisser, om han virker glad og tilfreds efter maden, om han tager godt på i vægt osv. får man et indtryk af om der er tale om et sultent barn eller ej. Nogle gange kan man dog stadig være i tvivl og være nødt til at forsøge med en flaske efter amning for at se om barnet så sluger 50ml...ja så er barnet sultent.
Andre gange græder børn fordi de har ondt i maven, det kan være både hos børn som ammes og børn som får flaske. Et barn som græder rigtig meget skal man altid sikre ikke har forstoppelse, men at tarmsystemet fungerer som det skal.
Børn kan græde fordi de er overtrætte. Det kan handle om at du skal putte din dreng lidt før du egentlig synes han viser behov for det. Han har en alder nu, hvor han oplever rigtig meget og har svært ved selv at sige fra og lukke verden ude og det skal du hjælpe ham med. Her hjælper det ofte at svøbe ham, så han rent fysisk får hjælp til at holde sammen på sig selv. Lidt ligesom når han ligger i slyngen.
Og det leder mig frem til, om der er tale om behov for meget tryghed. Børn græder også når de føler sig utrygge og falder derfor til ro når de er i favn. Det er her vigtigt at du er meget opmærksom på at putte ham stille og roligt fra din favn ned i liften inden han når at falde helt i søvn, så han oplever at blive lagt der, hvor han skal sove, men så han samtidig er træt nok til at falde i søvn og sove videre.
Små børn kan også græde meget fordi de keder sig, har brug for at blive snakket med, pludret med osv. Derfor skal man nogle gange ikke putte barnet hver gang de græder, men i stedet prøve at fange barnets opmærksomhed og bruge lidt tid på at pludre og underholde i stedet. Først når barnet har spist, er blevet leget med, skiftet og evt. har spist igen er det tid til en putning. Alle de andre ting skal være i orden for at man kan sove godt.
Din dreng er stadig så lille at du ikke kan putte ham til faste tider, men du kan godt indføre lidt faste putteritualer, at du f.eks. synger den samme sang for ham, spiller den samme melodi (nogen bruger lyden af en tændt støvsuger..), at du putter ham med sut, sutteklud, svøbt osv. og gør det samme hver gang. At få genkendelighed giver tryghed og det er vigtigt for tiden fremover.
Du skal regne med at han med den alder han har nu, vil have behov for at sove 3 måske 4 gange i løbet af dagen. Det vil sige en lur formiddag, over middag, eftermiddag og først på aftenen og at han sandsynligvis vil gå lidt sent i seng, men til gengæld så vil sove et par gode sammenhængende timer om natten.
Du skal regne med at han måske sover sammenlagt omkring 5 timer i løbet af dagen og om natten sover ca 10 timer naturligvis afbrudt af at få mælk. Så har du lidt at gå ud fra.
Jeg håber at ovenstående tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske