Svar: Madplan, væske og jern
3. oktober 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Karolina
Tak for dit brev, jeg vil meget gerne svare på dine spørgsmål og håber så at jeg ikke bidrager til større forvirring, for det er bestemt ikke min hensigt:o)
Da Smilla nu er 9 måneder gammel, så vil det være rigtig fint at du begynder at give hende mere og mere af jeres mad. Overgangsperiode er ved at være forbi og i løbet af den næste månedstid skal hun faktisk til at spise mere og mere familiemad. Det betyder også at flaske indtaget automatisk vil skulle skrues ned, så hun i stedet for fire flasker nu trappes ned til 3 og i løbet af den næste månedstid skal du trappe hende ned til 2.
Det vil være godt, hvis du kan få hende til at drikke f.eks. flaske tidlig morgen og aften inden hun skal sove - eller måske i stedet kun give flaske om aftenen, så hun får en flaske at sove på og en flaske ingen inden midnat. Sammelangt ca 400ml så hendes jernbehov dækket (dette kommer jeg ind på igen senere). Hvis hun kun kan drikke 150ml af gangen, så må du tilbyde dette 3 gange dagligt og hvis hun fortsat kun drikker 150ml af gangen når du går ned til to flasker dagligt, så må du tilføre ekstra mme i maden du laver til hende.
Den industrielle mad tæller efter min mening ikke med på samme måde som hvis du selv laver grød eller mos og kommer ½ dl. mme i eller hælder mme over, og jeg synes det er vigtigt at hun fortsat får sine flasker og at hovedindtaget af mælk sker via flaske.
En alderssvarende plan for dagen med plads til 2-3 flasker kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske med mme
Morgen 7.30-8: Hjemmelavet havregrød, flerkornsgrød eller lignende lavet på sødmælk eller mme, evt. lidt frugtmos på, vand af kop
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost i stænger, ½ banan eller anden frisk frugt, vand af kop
Puttes til formiddagslur ca 10
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, tilbehør af grøntsagsmos som stille og roligt bliver til kogte ærter, gulerødder, majs og lignende i stykker. Øve pincetgreb. Tilbydes også rester fra aftensmaden, små stykker frikadelle (kød eller fisk) godt kogte pastaskruer og lignende. Vand af kop.
Puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 15.30-16: En lille portion tykmælk eller lignende med lidt frugtmos, ½ banan, ½ bolle med smør, frisk frugt i stykker at sidde med, vand af kop
Aften 18: mere og mere familiemad, ris, pasta, kød, fisk, sovs, grøntsager i stykker og som mos, så hun bliver godt mæt stadigvæk - meget mere rigtig mad og mad som smager af noget. Det samme som I får. Evt. lidt frugtgrød med mælk på til dessert, vand eller mælk af kop
Puttes til natten med en flaske ca kl. 20
Sen aften 23: Evt. flaske med vælling. Det kommer an på hvor meget hun ellers drikker i løbet af dagen og hvordan hun sover om natten.
Som du kan se skal der altså meget mere variation ind om dagen i forhold til at din datter nu er 9-10 måneder gammel:o)
Hun har brug for 400ml mme dagligt (vælling tæller med og hvis du bruger lidt mme i den hjemmelavede mad tæller det også), men som udgangspunkt f.eks. 2 flasker med 200ml i hver eller som sagt 3 flasker med knap 150ml i hver.
Derudover dækkes hendes væskeindtag af den væske som hun kan drikke af en kop og som indgår i madlavningen. Nu hvor hun er 9 måneder gammel må hun gerne få lidt mere komælk og derfor dækkes hendes mælkebehov også af tykmælk med drys, sødmælk på grød, sovs om aftenen osv.
Med hensyn til jern, så kan jeg godt forstå at du bliver forvirret, når du sætter dig og udregner hvad der egentlig er af jern i de forskellige produkter. Flere forældre har spurgt mig hvordan dette hænger sammen og jeg har derfor haft henvendt mig til sundhedsstyrelsen som oplyser at jernet fra modermælkserstatningen optages bedre i kroppen end jern, der gives som dråber som tilskud. Din datter er altså fint dækket ind, hvis hun får 400 ml. modermælkserstatning daglig. Hvis hun derimod ikke når op på de 400ml, så vil du skulle give hende 9 mg jern daglig i form af dråber eller pulver, der købes på apoteket.
Du skal altså ikke begynde at udregne men se på din datters indtag - hvis hun får mindst 400ml mme dagligt, så er hun dækket ind med jern. Hvis hun ikke får dette, så skal du give hende jerntilskud ved siden af og her skal hun have fuld dosis, selvom du måske når op på 350ml.
Jeg tænker derfor at du skal forsøge at give hende de 400ml af flaske og her må du så vurdere om hun skal have 2 eller 3 flasker for at blive dækket ind. Hvis det er svært at nå op på de 400ml i flaske, så kan du give hende mme i maden du laver til hende og på den måde sikre at hun får nok.
Håber hermed at have bragt lidt mere klarhed, rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske