Svar: Afføringshyppighed ved mme
3. oktober 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Linda og Simon
Det lyder fint med de 800ml, børn spiser forskelligt og skal have lov til at selvregulere, også når de får flaske og 800ml er nok til at jeres lille dreng er dækket godt ind hvad angår vitaminer, mineraler osv. Som du skriver, så tager han jo også fint på:o)
Normalt siger man at børn der får flaske bør have afføring en gang i døgnet, men hvis jeres lille dreng virker upåvirket og til at have det godt med afføring hver anden dag, så må det være sådan. Det vigtigste er at han ikke begynder at sætte sit mælkeindtag ned fordi han ikke kommer af med sin afføring.
At afføringen er grøn kan godt hænge sammen med at han får erstatning og også at der nu går lidt længere tid imellem afføringerne. Jeg synes det vil være relevant at I drøfter det med lægen og også lige får en snak om hvor meget laktulose lægen synes er i orden at give. I er ikke oppe på høje doser endnu, men da jeres dreng ikke er mere end 2 måneder gammel, så synes jeg det er helt relevant at I lige har lægen med inde over.
Hvorvidt du skal skifte til allomin eller anden erstatning er en skønssag. Umiddelbart tænker jeg, at det lyder som om at Nan 1 fungerer og det kan godt være problematisk at skifte for meget. Hvis han får hård mave af grøn allomin, så får han det sandsynligvis også af blå... men igen, nogle gange må det komme an på en prøve. I kan evt. forsøge med en enkelt brik eller to og se om det gør nogen forskel - I behøver jo ikke bruge penge på en hel kasse, hvis det så ikke bliver brugt, det bliver jo lidt dyrt i længden.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o) God weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske