Svar: Amning og søvn - 4 mdr.
3. oktober 2007
Alder:
4 mdr.
Kære lille nye familie
Tillykke med jeres lille dreng og hvor er det dejligt at I har haft en god start på livet og det at blive en familie:o)
At jeres lille dreng lige nu dier hyppigt og gerne ved brystet skyldes to ting. For det første at det er varmere, hvor I bor og ved at melde sig hyppigt og die kortvarigt, får han den første del af mælken som er mere vandholdig og som derfor slukker tørsten. Dertil kommer at børn netop i 4-6 ugers alderen har det der hedder appetitspring, det betyder at de er ved at være så store at de skal have sat mælkeproduktionen lidt i vejret og netop ved at græde mere og være mere urolige, bliver de lagt mere til brystet og der produceres mere mælk.
Det er altså et spørgsmål om at få slukket tørsten og om at få stimuleret til lidt mere mælk, at jeres dreng lige nu så gerne vil ligge ved brystet hele tiden.
Når det er sagt, så er der dog heller ikke nogen idé i at han ligger ved brystet uafbrudt, du har også brug for lidt pauser ind imellem og her vil det være rigtig godt, hvis du kunne putte ham i lift, svøbe ham i et lidt tyndere tæppe, så han får armene holdt ind til kroppen og så han føler sig omsluttet. Her er det rigtig godt, hvis du kunne give ham hans sut, så han efter mad kan sutte og dermed finde roen.
Det vil være rigtig godt, hvis du ved hver amning kan amme ham fra begge sider. Det vil sige at du starter med at amme fra den ene side og du må gerne amme 25-30 minutter her, hvis han kan det. Måske spiser han lidt hurtigere, måske lidt langsommere. Læg mærke til lyden, forskellen på om han synker, lige holder pause, venter på mælken der kommer, synker igen. Når der begynder at gå længere tid imellem han sutten og synken, rytmen bliver langsommere, så er han ved at være inde ved den lidt federe mælk og vil efter lidt tid sandsynligvis selv slippe eller du vil kunne fornemme at du forsigtigt kan lirke brystvorten ud af munden på ham.
Herefter skifter du ham, så han vågner op til dåd igen, pludrer lidt med ham osv. så der holdes lidt gang i ham og så tilbyder du ham det modsatte bryst. Nogle gange vil han spise godt fra denne side også, andre gange vil han helt afvise og ofte vil han tage toppen - og dermed ligesom få slukket tørsten efter at han egentlig har fået et hovedmåltid. Næste gang du ammer, så starter du på den side, hvor han ligesom har spist toppen, får ham til at spise i bund der, skifter ham og tilbyder modsatte bryst.
Når han er færdig med at spise fra begge bryster, så er det tid at han skal sove. Her giver du ham en sut, evt. en sutteklud ved ansigtet der dufter lidt af dig og så skal han puttes i liften. Her er det rigtig godt at du holder ham svøbt.
Det er naturligt at han protesterer og vågner, når du har siddet med ham og lægger ham fra dig. Og det kan være en god idé at du lægger ham fra dig forholdsvis hurtigt efter at han er færdig med at amme anden gang - ellers kommer du til at sidde med ham læææænge. Så skal du altså være indstillet på at side med ham i et par timer, til han har fået sin lur og det er jo dejligt, men uholdbart i længden:o) Han skifter søvnfase ca hver ½ time og hvis du rammer dette punkt, så vågner han op. Så derfor er det en god idé at du ammer ham som ovenfor beskrevet og så putter ham direkte derefter.
Når du lægger ham fra dig, skal det være inden han falder i så dyb søvn, at han ikke ænser at han bliver flyttet. Det er synd for ham, hvis han sover godt og idet han så lægges ned, så oplever han et skift og bliver forskrækket fordi han pludselig er lagt et helt andet sted. Det er utrygt. Det er derfor vigtigt at han lige når at følge lidt med i at han rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor han er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.
Se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Hold ham svøbt og am ham evt. imens han er svøbt under anden amning og fjern ham forsigtigt fra brystet, giv ham sutten og put ham fra dig. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Du kan også svinge liften lidt frem eller tilbage eller vælge at køre en tur med barnevognen.
Du skal regne med at han ikke skal være vågen i mere end 2 timer af gangen, nogle gange kan han måske kun klare at være vågen i 1½ time, andre gange 2½ - men det ligger i nogenlunde dette lag - han skal ikke være vågen i 5-6 timer, det er alt for meget. Nogle gange kan det være nødvendigt at lægge sig ind i dobbeltsengen og amme liggende og på den måde få barnet til at koble fra og slappe af.
Sørg for at der er frisk luft og køligt i rummet hvor I sover. Luft ud hver dag og hold gardinerne nedrullede, så solens varme holdes ude.
Til sidst lige en meget vigtig ting. Du har på ingen måde spoleret din dreng! Du skal sidde med din dreng og give ham al den omsorg og kærlighed du overhovedet kan, det er vigtigt for hans udvikling også fremover. Han skal vide at I er der 100 pct for ham og den basale tillid om at I hjælper ham og gerne vil ham starter allerede når han som ganske spæd oplever at I reagerer på hans signaler og gør ham tryg. Så du skal altså på ingen måde have det dårligt.
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o) God weekend
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske