Brev:
Hvad må man, - opdragelse
3. oktober 2007
Alder:
11 mdr.
Hvad må man, - opdragelse
Kære Helen
Jeg har fulgt meget med på sidelinjen de sidste måneder og brugt løs af dine mange gode svar. Nu har jeg brug for selv at stille nogle spørgsmål.
Min kæreste og jeg er ofte uenige om vores datters opdragelse. Hun er en glad pige på 11 mdr, der lige er begyndt i vuggestue. Vi har indtil videre ikke haft de store problemer med hende – hun har udviklet sig fint, hun trives og er glad og nem. Alligevel har vi gennem hele hendes korte liv haft en del diskussioner om bl.a. sove i soveværelse/sove i eget værelse, spise med fingre/spise med gaffel, sut/ikke sut, hvor meget man må græde før søvn, hvor meget skal mor bestemme/hvor meget skal far bestemme...
Nu da vores datter lige har lært at kravle, ser vi en masse nye udfordringer, og igen er vi ikke helt enige. Vi vil selvfølgelig begge det bedste for vores datter, men ser forskelligt på, hvad det er. F.eks. mener jeg, at vores datter godt kan sidde på køkkengulvet, når jeg laver mad (farlige ting skal selvfølgelig væk fra hendes råderum), mens hendes far gerne vil have hende i den høje stol eller en kravlegård, da han mener, køkkenet ikke er et sted for børn at opholde sig.
Far vil gerne have en kravlegård, som hun kan være i i sikkerhed, mens der bliver lavet mad/ man er ude med skrald/ude at tisse o.s.v. Vi kan låne en... Jeg synes, det begrænser hendes muligheder og er bange for, at hun vil føle sig som en løve i bur, eller at hun vil glemme sin nysgerrighed og bare sidde doven at glo...
Et andet tilbagevendende diskussionsemne er, hvordan man spiser. Når mor står for maden, må man godt sidde med fingrene nede i maden, pille i det hele, tage det ud af munden, kigge, undersøge, ind igen... Far har det bedst med mere ordnede forhold og mener godt, man kan lære at spise med gaffel allerede nu (maden sættes på gaflen af far...), og at maden helst skal blive i munden. Vi er dog enige om, at spisning skal være en god oplevelse.
Kort og godt: Mor synes far begrænser hendes udfoldelsesmuligheder og nysgerrighed. Far synes mor er 60'erpædagog og gambler med hendes sikkerhed.
Derudover er vi uenige om, hvor meget man kan forlange af et barn på 11 mdr. F.eks. havde vi en stor plante på stuegulvet med en masse dejlig jord, man kunne pille i, men som desværre også kunne vælte. Far syntes, vores datter skulle lære ikke at pille – mor syntes, det var nemmere at flytte planten (den er flyttet nu...) Kan man forvente, at et barn på knap et år kan lære at holde sig fra bestemte ting i hjemmet? I så fald: hvordan lærer man mon barnet det?
Slutteligt skal jeg måske lige fortælle, at vi trods alt dette er en glad lille familie og har en masse sjove stunder med vores skønne datter :o)
På forhånd tak
Dorthe