Svar: Vågner tidligt - 5 mdr.
3. oktober 2007
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Jeg har lidt svært ved at se ud af dit brev, hvordan dagen er struktureret hos jer - om der er struktur, eller om det er lidt tilfældigt hvornår jeres dreng sover i løbet af dagen. Du skriver at han spiser morgen og sen eftermiddag, måske han skal til at have et lille skemåltid til frokost også. Og så skal du regne med at han skal sove to gange i løbet af dagen.
Derudover så lyder det som en mulighed at give ham mælk inden midnat for at se om han så kan sove lidt længere om morgenen. Det virker ofte, men jeg kan desværre ikke give dig nogen garanti:o) Prøv at lægge ham til inden du selv går i seng og se om det virker. Han vil sandsynligvis kunne spise i søvne.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning
Morgen 08: Grød, evt med frugtmos, vand af kop. Kan begynde med de lidt grovere grødtyper som havregrød.
Formiddag 9.30-10: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød eller grøntsagsmos. Begynde med lidt kogt kød eller fisk i grøntsagsmosen og må også gerne sidde i sin høje stol med en brødskorpe, et stykke agurk eller lignende i hånden her v. 6 måneder. Vand af kop
Puttes til middagslur med amning ca kl. 13-13.30
Eftermiddag 15.30-16: Amning, nogle børn powernapper 20-30 minutter her, andre vil begynde at springe denne over omkring 6 måneders alderen
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos, begynde med lidt kogt kød og fisk, får skemaden lige inden I spiser og kan så efterfølgende sidde med ved bordet og have lidt brød eller lignende i hånden imens I alle spiser, - som han nu kan klare at sidde med den alder han har. Vand af kop
Ammes og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23: Ammes
Nat 24-06: Sover, ingen amning
Jeg håber at min skitsering af hvordan en dag kan se ud, vil hjælpe jer lidt videre og at det vil gøre at du får lov til at sove lidt længere om morgenen... Min tanke er at lidt struktur omkring amning og skemad i løbet af dagen vil spille ind på søvnen om dagen og det hele hænger jo sammen. Derfor tænker jeg også at en plan som ovenstående vil kunne give en ændring på de tidlige opvågninger :o) Fortsat held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske