Svar: Stadig kolik???
3. oktober 2007
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Umiddelbart så tænker jeg ikke at din datter har kolik med den alder hun har nu, men hun kan naturligvis godt have ondt i maven, da hun jo generelt har lidt problemer med hård mave og også får laktulose.
Samtidig så fornemmer jeg også at skemaden har haft en god effekt, at hun er glad for det, spiser det gerne og at maven heller ikke umiddelbart har vist problemer i forbindelse med det, snarere tværtimod - afføringen er bedre nu eller? Som jeg læser dit brev sammenholdt med det du tidligere har skrevet, så har hun ikke længere svært ved at kapere skemaden i maven og hendes afføring virker blødere nu.
Hvis du oplever at skemaden virker positivt på hendes mave, så kunne du overveje om du skulle give hende 2 gange dagligt, det kunne så være bare 1/2 dl x 2 som du så øger stille og roligt, så hendes tarmsystem følger med. Efterfølgende skal hun naturligvis stadig have sin mælk, som hun plejer.
Ud over mavekneb og kost, så tænker jeg også at hendes ekstra pylren og gråd måske skyldes hendes alder. Hun er så gammel nu at hun skelner meget imellem om hun er hjemme eller ude, om hun er hos mor eller hos en fremmed og det kan godt give lidt uro og lidt gråd generelt.
Det er også sådan at børn netop i din datters alder jo begynder at bruge sig selv mere, begynder at dreje omkring,- trille rundt og dreje om egen akse og i den fase, hvor der sker mere med dem både fysisk og mentalt, græder de ofte lidt mere og kan virke lidt mere utrøstelige. Nogen kalder dette for tigerspring...
Tænder er nok ikke endnu - som regel vil du kunne se de små hvide spidser ligge lige under huden i gummen, men igen det er jo aldrig til at vide hvornår de første tænder kommer. Nogle børn fødes med tænder, andre får først tænder når de er et år, - de fleste dog omkring 6 måneders alderen.
Håber du også er hjulpet lidt på vej denne gang, fortsat held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske