Svar: Putteproblemer - fortsat
3. oktober 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Helle
Jeg er helt enig med din sundhedsplejerske i at det er en god idé at du tilbyder din dreng skemad 3 gange dagligt og at de to måltider godt må være grød, som han kan lide og som du ved han er glad for, så du er sikker på at han bliver mæt nok. Det tredie måltid kan så fint være grøntsagsmos.
Prøv dog også at tilbyde grøntsagsmos en gang imellem til frokost, da han måske er lidt for træt til at koncentrere sig om det til aften. At få lidt grøntsagsmos til frokost er måske nemmere at kapere. Samtidig vil han her også nyde og have mere overskud til at sidde i son høje stol med en brødskorpe og lignende i hånden, og I spiser frokost sammen og har det hyggeligt med det.
Du kan også forsøge at komme lidt grøntsagsmos på lidt grød og på den måde få det introduceret lidt bedre. Det kan f.eks. være en fordel at bruge lidt risgrød som en basis lidt ligesom kartoffelmos og så komme lidt grøntsagsmos i risgrøden og stille og roligt lade grøntsagerne fylde mere og mere.
Med hensyn til kartofler, så tænker jeg at du kan forsøge med det der hedder 'søde kartofler' for at se om han hellere vil have dette, du kan også give ham en kartoffelbåd at sidde med i hånden og ellers er det fint ikke at presse ham til at spise kartoffel, men i stedet forsøge med andre grøntsager.
Avokadomos er fint, du kan også lave ærtemos, det kan mange børn også rigtig godt lide og når du ligesom finder noget som han virker til at være glad for, så kan du komme lidt variation i. I avokadomos kan du f.eks. komme lidt fisk.
De fleste børn vil stadig i 6 måneders alderen have behov for 5-6 amninger dagligt, men igen er børn forskellige og nogle børn kan faktisk fint klare sig med lidt mindre. Du skal se på hvor meget han tisser og hvordan han er til at drikke af kop og så må du tro på at hvis han har en naturlig evne til at regulere sit behov, så hvis han tilbydes brystet og siger fra, så må det være fordi han ikke behøver det på det tidspunkt.
Med hensyn til hans lure, så synes jeg også det er et forsøg værd at prøve at trække hans lure lidt, du kan jo i første omgang forsøge at trække luren bare 20 minutter af gangen og stille og roligt få forlænget tiden, hvor han så er vågen. Jeg tænker at det lyder sandsynligt at du ved at sætte ham i den høje stol, give ham lidt i hånden at sidde med, kan aktivere ham lidt og få ham til at 'glemme' at han var træt og på den måde putte ham lidt senere. Børn skal naturligvis som hovedregel puttes når de viser tegn til træthed, men det er jo en balance, for hele døgnet skal jo gerne hænge sammen:o)
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre og at I allerede kan se en ændring her i løbet af de dage der er gået:o) Rigtig god weekend fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske