Svar: Hvad er alternativet til komælk og Soyamælk?
3. oktober 2007
Alder:
21 mdr.
Kære MHF og HHJ
Til børn der ikke tåler komælk, dvs børn med komælksallergi, anbefales normalt at man giver de specielle modermælkserstatninger Nutramigen eller Profylac og dette helt op til 3 års alderen.
I princippet skal man ikke sætte børn på mælkefri diæt, hvis ikke lægen har været inde over. Det at sætte et barn på diæt, kan give mange forskellige problemer frem over og det er synd, hvis det slet ikke er nødvendigt.
Hvis barnet ikke får komælk og ikke får de specielle erstatninger, så vil det være en god idé at tilbyde barnet en vitamin- og mineraltablet med ekstra kalk/calcium.
Jeres datter har behov for et kalktilskud på 500mg calcium dagligt. Det findes som tabletter, tyggetabletter, brusetabletter mm.
Fødevarestyrelsen har lavet en rigtig god pjece som beskriver, hvordan I som forældre netop skal forholde jer til mistanke og konstatering af mælkeallergi. Den hedder "Mælkeallergi, børn og mad". - Jeg sender jer et link:o)
Fortsat held og lykke med hende og rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske