Brev:
Nattisseri er måske blevet en vane?
3. oktober 2007
Alder:
3 år, 6 mdr.
Nattisseri er måske blevet en vane?
Hej Helen
Jeg skrev til dig for en lille uge siden angående min datter, Asta, som var begyndt at tisse i bukserne flere gange dagligt og også om natten. Først og fremmest tak for den hurtige respons.
Tisseriet stoppede allerede samme dag jeg skrev til dig og hun tisser ikke i bukserne mere - hverken hjemme eller i børnehaven. Jeg tror bestemt ikke det har været fysiologisk. Til gengæld er hun fortsat med at tisse i sengen en enkelt gang om natten. Hun tisser ikke bare lidt, men er plaskvåd, når hun grædende kalder på mig.
Jeg bliver naturligvis ikke sur på hende, men siger i stedet, at det da også er ærgerligt og ubehageligt med våde bukser osv. Når jeg spørger, hvorfor hun bliver ked af det, siger hun "fordi jeg ikke kunne lade være at tisse". Forklarer at det ikke gør noget - at det kan ske, og hun bliver ok igen. Hun vil efterfølgende gerne ind hos mig/os (når faren er hjemme), og får lov.
Da hun også tissede om dagen, talte jeg med hende om, at jeg tror, at hun måske er begyndt at tisse i bukserne, fordi det er svært at far er væk samt at være storesøster. Omkring nattisseriet ved jeg dog ikke, om det er psykisk eller snarere er blevet en vane for kroppen efter snart 10 dage? Eller kan det ubevidst være et middel til at komme ind i vores seng.
Prøver bare at være der for hende og hjælpe hende til at sætte lidt ord på, og sagde til hende i morges, at hun selvfølgelig gerne må komme ind til mig om natten - også selvom hun ikke tisser i sengen.
Hun virker faktisk glad igen og slet ikke så træt, sur og udkørt som forrige uge, hvor dagtisserierne stod på. Jeg er i tvivl om, hvor meget jeg kan gøre for at komme nattisserierne til livs. Jeg har ikke lyst til at nægte hende at komme ind hos mig om natten - hun trænger nok til trygheden. Hvad tænker du om nattissreiet - er det blevet en vane...? Et råb om noget? Blot noget der hænger sammen med hele den førbeskrevne situation og dermed noget der som dagtisseriet går i sig selv?
Er der noget jeg evt. kan gøre/sige til hende udover at hjælpe med at sætte ord på hendes følelser osv.? Og egentlig sært, at de hyppige vandladninger om dagen gik så hurtigt i sig selv igen..
Hilsen den bekymrede mor