Svar: Nattisseri er måske blevet en vane?
3. oktober 2007
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære bekymrede mor
Dejligt at høre at det med tisseriet om dagen er gået i sig selv igen, godt at tingene nogle gange løser sig af sig selv:o)
Hvordan vil din datter have det med at få en ble på om natten? Jeg tænker at det ville være en god idé. Det er langt bedre at vågne op med en ble på i stedet for at vågne i en våd seng og det at vågne op med en tør ble er jo en succes, hvor alt andet bare er for hårdt.
Det er rigtig godt at du giver din datter den tryghed hun har behov for i øjeblikket og prøver at følge hende, forklare hende at det er helt okay og at hun sagtens kan komme ind til dig, når hun har behov for det.
Hvis hun ellers har kunne holde sig om natten og nattisseriet er noget nyt, så er det sandsynligvis en blanding af mange faktorer som spiller ind. Både de familiære forhold, med lillesøster, far der rejser, forventninger til hende, ting der sker i børnehave osv. der kan være rigtig mange grunde til at hun lige pludselig vågner og tisser og hvad det lige præcis skyldes er svært at vide.
Det bedste du kan gøre er ikke at lave et stort nummer ud af det og her tænker jeg at en natble vil være en god idé. Ikke at hun skal bruge ble ligesom lillesøster, men en snak om at det vil være rigtig dejligt at vågne op i en tør seng. Du kan også med fordel gøre det, at du tager hende op om aftenen inden du selv går i seng, inden midnat og får hende til at tisse på wc der, og herefter putter hende i egen seng igen, så kan hun måske godt holde sig til næste morgen.
Det lyder som om du har en rigtig god måde at tackle det på når uheldet sker og det er rigtig godt. Der er ikke nogen grund til at gøre hende skamfuld eller yderligere ked af det, for din datter er jo synligt ulykkelig over at det sker og ved godt at det ikke skal være sådan. Så ro på, læg et stykke plastik i sengen så hele madrassen ikke sejler, men kun lagnet. Forsøg evt. med en ble og prøv så det med at følge hende på toilettet sen aften inden du selv går i seng.
Fortsat held og lykke med hende og god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske