Svar: Pludselige søvnproblemer - 18 mdr.
4. oktober 2007
Alder:
18 mdr.
Kære Snuskfod
Tak for din uddybende beskrivelse af jeres lille Anton, der som du så præcist selv beskriver, netop nu gennemgår en rigtig stor udvikling med større farefornemmelse, mareridtlignende drømme osv.
Og hvor er det rigtigt sagt: "denne fase skal fordrives med kærlighed og nærvær". Det er præcis sådan der er og netop derfor er det så godt, at I hos jer er så opmærksomme og lytter, følger det I oplever fungerer og samtidig er rigtigt gode til at lade ham sove i sin egen seng, lære dette.
At sove sammen med Anton i en periode, når det drejer sig om at I betygger ham med et stille syyy, og lidt raslen med dynen, så han kan høre at han ikke er alene, det er godt og det er rigtigt at gøre. At gøre det på hans værelse, så han fortsat føler sig tryg ved at sove der er at foretrække, fremfor at tage ham med ind i jeres seng. At sidde hos ham, når han skal sove om aftenen, kan være en fordel fremfor at lægge sig med ham, men hvis han har behov for den helt tætte og nære kontakt i en periode, så er det også i orden.
Gå fra ham om aftenen, når der er ro på, lad være med at falde i søvn og bruge et par timer i børneværelset:o) I skal være der for ham, når han har behov for det, vågner han om aftenen og har brug for jer igen, så gå tilbage til ham, vågner han flere gange om natten og alle sover bedst med et syyy, så fred være med det. Det er en periode og giver I ham den tryghed han beder om, så kommer I videre og han lærer atter at sove trygt i sit eget værelse.
Lige nu har han behov for at vide at I er der og det handler om hans alder. Når han græder, når I går fra ham om aftenen, så er det ikke udtryk for at han ønsker at kontrollere eller manipulere eller bestemme, men handler i stedet om at hans hjerne ikke er moden nok til at kunne finde roen selv. Han oplever en form for panik og smerte, når I går, eller når han føler sig alene og netop fordi verden åbner sig for ham og han begynder at opleve større farer, så bliver han også mere utryg.
Det er sådan, at hvis man giver sit barn den tryghed, ro, fysiske kontakt som barnet beder om, så danner barnet nogle synapser i sin hjerne. Hjernen udvikler sig og gør barnet i stand til på sigt selv at finde denne ro. Man kan sige at når man som forældre reagerer og beroliger og hjælper barnet med at komme ud af den stress som barnet føler, så er man som forældre med til at danne nogle systemer i barnets hjerne, som sætter det i stand til at klare stressede situationer senere i livet. At give ham tryghed, nærhed og kærlighed nu er altså rigtig godt og har også langsigtet god effekt.
Det kan være udmærket med en lille natlampe, så han kan se hvor han er, hvis han vågner lidt op af drømme, og det er bestemt et forsøg værd. Det har ikke noget at gøre med, at I har været på ferie og at han er blevet passet - han lyder til at have nogle gode bedsteforældre som naturligvis er gode ved ham og som han er rigtig fint knyttet til.
Det handler kort og godt om den alder han har og den fase han går igennem og det er rigtig fint, at I har gjort jer så mange overvejelser og gør det I gør, så bibehold endelig alt det gode.
Rigtig meget held og lykke med ham fortsat:o) Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske