Brev:
Søvn - 11 mdr.
4. oktober 2007
Alder:
11 mdr.
Søvn - 11 mdr.
Hej Helen,
Har skrevet til dig tidligere vedr. Carl's søvn (eller nærmere mangel på same)! Og siden det bare bliver værre og værre, må jeg lige høre dig om et evt godt råd igen. Carl er nu 11 mdr (korrigeret 9 mdr) - og en "standard"-dag/-nat ser nogenlunde ud som følger:
kl. 05.30: Ammes - og falder som oftest rimeligt hurtigt i søvn igen
kl. 07.00: Vågner igen - vi står op
kl. 08.00: Morgenmad
kl. 09.30: Han bliver træt, så vi putter til formiddagslur. Han sover præcis 30 min.
kl. 11.30: Frokost
kl. 13:30: Han bliver træt igen - sover præcis 30 min.
kl. 15:00: Frugt osv.
kl. 17.30: Aftensmad
kl. 18:00: Starter putteritualet med nattøj, godnathistorie mm.
kl. 19.00: Ammes og puttes
kl. 20.00: Sover
kl. 20.00 - 03.00: Vågner mange gange ved at sætte sig op og klynke. Får sutten og puttes igen. Sover som oftest hurtigt igen.
kl. 03.00: Vågner og holder fest en times tid.
Og så forfra igen.... (tiderne kan selvfølgelig variere lidt!)
Selve aftenputningen er rimelig anstrengende. Det går fint indtil han skal ammes - så bliver han meget livlig og ganske umedgørlig. Det resulterer for det meste i, at han bliver så sur, at vi må gå rundt med ham på armen, for at få ham til at falde ned igen. Andre dage er det iorden med ham at blive lagt i sin seng - men han karter rundt som en grillkylling... indtil han bliver overtræt og ked af det. Og så tager vi ham op og går rundt med ham, til han falder i søvn.
Som du kan se sover han om natten fra ca. 20.00 - 07.00.... men med ret mange afbrydelser. Han er ofte vågen 1 times tid midt på natten. Han snakker, leger med bamsen, rejser sig op, kravler rundt i sengen, råber osv. Han bliver sur og gal, hvis vi prøver at putte ham! Vi har også prøvet at tage ham over i vores seng, men med samme resultat... han leger videre og kravler rundt på os, og bliver tosset hvis vi forsøger at putte ham.
I løbet af dagen sover han ofte kun sammenlagt 1 time. Han vågner MED GARANTI når han har sovet 30 min (Vi kan stille uret efter det!). Vi har prøvet ALT for at få ham til at sove lidt længere... vi har gået tur med barnevognen, ligget med ham på brystet osv. I løbet af dagen falder han aldrig i søvn selv. Dvs. at han aldrig er blevet lagt i sin barnevogn/seng for derefter at lægge sig til at sove ved egen hjælp. Han skal vugges i armene, synges for, puttes med mm. for at falde i søvn.
Helt fra fødslen har vi på Neonatal afdelingen brugt mange timer med ham på brystet - og det gør vi jo altså stadig i løbet af dagen. Men det er efterhånden ved at drive mig til vanvid, at jeg ikke har en pause fra ham i løbet af dagen. Den halve time han sover, ligger jeg jo sammen med ham. Og når han sover så lidt, som han gør, bliver han meget hurtigt overpylret, og vil kun hænge på armen. Selvom jeg forsøger at sætte ham i køkkenet når jeg laver mad, tage ham med på badeværelset, når jeg bader osv., så skriger han til han igen kommer på armen. Det er ganske, ganske udmattende.
Det er ved at drive mig helt og aldeles til vanvid, at han ikke vil sove længere i løbet af dagen. Det fylder rigtigt, rigtigt meget i min bevisthed - og det kan han sikkert sagtens mærke... men hvad kan jeg gøre?! Håber du har et godt råd - eller et par tips og trick til at gøre dagen mere udholdelig :o)
Med venlig hilsen Caroline