Brev:
Spytter maden ud - 10 mdr.
4. oktober 2007
Alder:
10 mdr.
Spytter maden ud - 10 mdr.
Hej igen Helen,
Det gaar lidt bedre med Felix, som i dag er fyldt 10 maaneder. Vi forsoeger at foelge den kostplan du sendte.
Jeg ville bare lige foelge op paa dit spoergsmaal om hvad jeg mener med at han afviser maden. Han spytter det simpelthen ud igen, hvis han ikke kan lide det. Han kan vaere nysgerrig nok for at smage paa det, og har appetit til at spise, men naar det saa kommer ind i munden spytter han det ud igen. Hvis jeg saa tager f.eks. aerter med lidt smoersovs frem spiser han glaedeligt 2 spsk af dem, saa det er helt klart ikke fordi han ikke er sulten.
Nogle af de ting som du mener han burde kunne lide og som mange andre boern spiser, fx. pastaskruer og kartoffelmos spytter han ud. Mens aerter vil han spise ligemeget hvilken sovs og smag der er paa - jeg har proevet med pesto, pastasovs, mild karry, og diverse smag for at se om det var sovsen han var imod, men jeg tror maaske snarere det er konsistensen.
Han vil heller ikke spise frikadeller, men kan heldigvis godt lide fisk. Han spytter ogsaa ofte groed ud igen! Og det skal smage meget godt for at han vil mades med en ske - han vil allerhelst spise selv med fingrene.
Mit spoergsmaal gaar altsaa ud paa, hvad er den mest paedagogiske maade at reagere paa naar han spytter mad ud igen? Er det en daarlig ide at acceptere det og saa give ham noget man ved han kan lide (aerter, yoghurt, avocado, banan, broed...) saa man i det mindste er sikker paa at han faar noget ned? Eller skal man hellere lade vaere saa han laerer at han skal spise hvad han faar tilbudt (lidt svaert, naar jeg nu er bekymret for om han tager nok paa i vaegt, osv.)
Jeg mener ikke at det er en stor krise - han har som regel affoering i bleen to gange om dagen, og han har masser af energi, saa jeg tror ikke han lider nogen stor noed. Jeg synes bare ikke han tager helt nok paa, og for det andet er det det med hvordan man undgaar at han bliver kraesen.
Med venlig hilsen
Marianne