Svar: Spytter maden ud - 10 mdr.
4. oktober 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Marianne
Det vigtigste at fokusere på er at din dreng smager og gerne vil spise. Der er ingen idé i kun at give ham mad, som du ved han ikke bryder sig om, men i stedet er det helt rigtigt det du gør, at du benytter dig af de ting du ved han kender og er glad for og så tilfører noget ekstra, en ny smag, som han så kan forsøge sig med.
vi ændrer smagsløg hele tiden gennem livet og det gør børn også. Der kommer aldrig noget godt ud af at blive tvunget til at spise, men hvis du derimod giver ham lidt forskelligt og giver ham valgmuligheder, så vil han også smage på mere og netop det er med til at forebygge kræsenhed.
Især når børn bliver 12 måneder gamle, begynder de at blive langt mere selektive, de vokser ikke så meget og energiforbruget er anderledes. I 1-2 års alderen begynder mange børn derfor at spise mindre end de gjorde tidligere. Jo mere du har fået introduceret inden denne fase jo bedre og jo mere naturligt og hyggeligt måltidet er, jo bedre er det også.
Så giv du din dreng mad som er med udgangspunkt i det I spiser, men lad ham så også få lidt ærter, yoghurt, avokado, banan, brød og lignende, som du ved han kan lide og som giver ham en god oplevelse og gør det rart at spise. Så tænker jeg at de andre ting stille og roligt vil komme.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske