Svar: Mad, søvn og aktivitet
4. oktober 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Helle
Dejligt at høre at der er kommet lidt mere ro i mave-tarmsystemet:o)
Jeres plan for dagen ser rigtig fin ud og det er nogle gode tanker og handlinger du gør dig.
Planen for dagen ser fin ud og det er helt fint med den mængde søvn hun tager. Det er meget normalt for hendes alder at sove en lur om aftenen og så i stedet gå lidt senere i seng. Dette styrer hun fortsat selv og det er helt okay. Det er ikke dårlig vane, men måden hun sover på i kraft af den alder hun har. I løbet af de næste måneder vil hendes søvn ændre sig stille og roligt og i takt med at hun begynder at få skemad, så vil hendes tider for lur og mad om dagen også blive lidt mere faste, men lige nu ser alt fint ud.
Det er på samme måde også helt okay at I giver hende en flaske sen aften inden I selv går i seng og således får hende til at sove et længere stræk om natten, hvor I også har behov for at sove. Faktisk et af de råd jeg ofte giver til jer forældre:o) Og på samme måde er det helt okay at du giver hende lidt ekstra at spise lige inden i er på vej ud af døren, når du ved at I skal være væk og der derfor kan gå lidt længere tid inden hun får mad. Sådan ville man også ofte gøre hvis man ammede og børn der får flaske skal på samme måde have lov til at flexe og man må passe tingende lidt ind, så hverdagen hænger bedst muligt sammen:o)
Med hensyn til gylp om natten, så gylper hun sandsynligvis fordi hun ikke er kommet af med en bøvs og når bøvsen så kommer op, så presser den lidt mælk med. Det kan nogle gange hjælpe at elevere hovedgærdet lidt, så hun ligger lidt højere med hovedet. Læg en lille pude ind under madrassen, hvor hun sover, så hele madrassen løftes og hovedet kommer til at ligge lidt højt.
Derudover er det jo rigtig vigtigt at I sikrer jer at hun ligger med hovedet drejet til skiftevis den ene og den anden side. Så kan hun komme af med sin gylp og får samtidig en pæn hovedfacon. Hvis hun har en foretrukken side, så tag en sok og fyld den med grødris og bind en knude. Lad hende ligge med den ved ansigtet så hovedet ikke så let kan drejes, men holdes til den side, hvor I ønsker det skal ligge.
Der er ikke noget af det I gør som lyder dumt, slet ikke:o)
Med hensyn til underholdning så er I stadig det bedste legetøj, jeres ansigter, mimik, lyde, pludren i dialog - hun elsker det. I må også meget gerne synge sange for hende og hvis hun er begyndt at blive interesseret i sine hænder, så syng fagtesange, hvor I med jeres fingre f.eks. kravler op når I synger "lille Peter edderkop". At lege små lette kildelege, som får hende til at klukle er også sjovt.
Derudover er bevægelege rigtig godt og nu hvor hun er 3 måneder gammel, så er det fint at lave nogle lege med hende, hvor hun skal træne og bruge sin krop.
Bevægelege kan være:
- Hun ligger på ryggen og du cykler med hendes ben imens du f.eks. synger 'hjulene på bussen drejer rundt'
- Hun ligger på ryggen, grib om hendes barns hænder og håndled og lad hende selv være med til at trække sig op. Først op i siddende stilling og derefter op at stå
- Hun ligger på ryggen, tag fat om læggen og bøj i hendes hofte og knæ. Lad hendes underkrop rulle fra side til side.
- Hjælp hende med at dreje fra side til side, ved at lade hende række efter noget legetøj.
- Hun ligger på maven, hjælp med at hænder og arme holdes under brystkassen, så hun ikke ligger og 'flyver', så er det svært at trille. Udnyt evt. puslepudens skrå sider, så hun har lettere ved at komme fra maven og om på siden og derfra videre om på ryggen.
Legetøj kan være:
Dig selv, din datter, spejl, vugge, luftture/gyngeture i f.eks. et lagen, sansetæppe, ting/rangler ophængt, legetøj som ruller. Legetøj med farver og lyde. Svømning er også rigtig godt og at trille hende hen over en stor gymnastikbold kan også være både sjovt og godt for hende, hvis I har sådan en.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske