Svar: Pusle problemer
4. oktober 2007
Alder:
19 mdr.
Kære Pia
Jeg synes I skal holde op med at bruge puslebordet, når I skifter jeres dreng. Det er fint og godt at bruge puslebordet, når han har lavet afføring, så han kan blive vasket grundigt i alle folder, få lidt salve på osv. men når der kun er tale om en tisseble, så skal I ikke tage den kamp.
Der er ingen grund til at det netop udvikler sig til en kamp, som kun han kan tabe, fordi I er så meget større og stærkere og derfor vil kunne påtvinge ham den ble. Kampen kan tages, når det er nødvendigt og det er det, hvis han har dårlig mave, har afføring og derfor skal vaskes grundigt. Men vask efter en tisseble er unødvendigt og her skal ikke kæmpes.
Jeg vil foreslå jer at give jeres dreng buksebleer på, jeg ved godt at de er lidt dyrere end de almindelige bleer, men det kan være godt givet ud. Når han har afføring, så lægges han på puslebordet, fortæl ham at han har afføring og derfor skal skiftes og vaskes. Her trækkes bleen fra hinanden i siderne og tages af som en almindelig ble.
Når han har tisset, så lad ham stå på gulvet i badeværelset, træk den våde ble af og træk en ny ble på som et par bukser. Vaske hænder, og så få lov til at lege videre. Hvis han oplever en gang imellem at slippe for puslebord og magtkamp om ble, så vil han sandsynligvis også andre gange acceptere en skiftning, når der så er grund til de. De fleste børn bryder sig jo ikke om at gå rundt med afføring i bleen trods alt...:o)
Rigtig meget held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske