Svar: Nedtrapning af natteamning - 7 mdr.
5. oktober 2007
Alder:
7 mdr.
Kære M
Nu hvor din datter er igang med skemaden og du fortsat er opmærksom på at hun skal ammes hyppigt og mælkebehovet er stort, så vil hun være i stand til rent ernæringsmæssigt at sove igennem om natten. Hun behøver altså ikke at få mælk i tidsrummet 24-06, hvis hun i øvrigt spiser godt i løbet af dag og aften.
Du skriver at hun spiser godt af skemaden, men dog spiser varieret i mængde og jeg tænker at det for det første er ved at være tiden at du begynder at give hende de lidt grovere grødtyper og også begynder at komme lidt kogt kød eller fisk i hendes grøntsagsmos. Du kan også overveje om hun skal til at have mad 3 eller 4 gange dagligt ud over mælk hos dig.
Derudover vil det være rigtig godt at du flytter din datter på eget værelse. Netop det at ligge tæt på dig, gør det sværere for hende at undvære brystet og det at sove i sin egen seng, vil således gøre det lettere at nedtrappe amning samtidig med at I jo begge har behov for sammenhængende nattesøvn.
Det kan være en god idé at få far til at tage over om natten, så han er den der giver trygheden, nærheden og den fysiske kontakt, men som af gode grunde ikke kan amme:o)
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning
Formiddag 9: Havregrød evt. med lidt frugtmos, vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur 9.30-10
Frokost 12: Grøntsagsmos og så småt begynde med lidt kød eller fisk i mosen, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur ca 13-13.30
Eftermiddag 16: Ammes, sidde i høj stol med lidt brødskorper, agurkestænger og lignende. Nogle børn vil faktisk omkring 7 måneders alderen også have behov for et grødmåltid her. Giv hende også gerne frisk frugt at sidde med, eller lidt frugtmos med mælk på.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop. Begynde at få små stykker af jeres mad, det kan være små stykker af indmaden af en frikadelle, det kan være ris med jeres sovs på, det er godt med mad som smager af noget. Hvis I laver pasta med kødsovs, må hun også meget gerne få dette og det samme med kartoffelmos med millionbøf - hakket kød der har stået og simret i lidt sovs er rigtig godt.
Hun skal også have kogte broccolihoveder, blomkålshoveder, stykker af brød og lignende at sidde med selv, når I sidder og spiser sammen.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes
Nat 24-06: Så vidt muligt ikke bryst og viser det sig nødvendigt, så forsøg at gøre det korvarigt, trøst og ro, fjerne brystet, putte i egen seng igen.
Jeg håber at ovenstående plan giver dig en idé om hvordan en dag kan være skruet sammen, så hun får hvad hun har behov for at mad/mælk og ikke behøver brystet midt nat. Og så må du forsøge at få hende i egen seng, da dette også er meget vigtigt i forhold til ikke at få bryst så meget.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske