Brev:
Skriger og meget urolig om natten
5. oktober 2007
Alder:
18 mdr.
Skriger og meget urolig om natten
Kære Helen
Nu er vores dejlige dreng halvandet år og søvnekurven har vendt sig. Han har haft et dårlig søvnmønster, ihvertfald for os. Han vågnede altid mellem halv fem og fem, men for et par måneder siden vendte det. Nu sover han for det meste til halv seks- seks. Det er luksus.
Det sidste stykke tid er han begyndt at vågne og græder. I starten lidt, men så tager det til og går helt ud af proportioner. Vi går ind til ham, men han bliver fuldstændig vild. Han kaster sig rundt i sengen. Han skriger, vi må ikke røre ham, han slår ud og virker hel fortvivlet. Jeg retter mig mere eller mindre efter, at han ikke vil røres, men prøver indimellem at lægge en hånd på ham for at berolige ham, men ellers snakker jeg roligt til ham. Jeg har også taget ham op og gået ned i stuen for at få ham lidt væk fra det han bliver så ulykkelig over.
Jeg tror det er en del af hans udvikling. Han prøver virkelig at forstå vores verden og han afprøver mange ting, så muligvis er det fordi han drømmer og vågner op og bliver ulykkelig over det, men jeg vil høre om du har nogle råd til, hvordan jeg skal takle hans udbrud.
Gør jeg det værre af at tage ham op eller hvad?
Når han igen er blevet rolig sidder vi et stykke tid hos ham, men går så. Han klynker lidt når vi går, men ellers er der stille, men kun i et kvarter, så græder han igen og vi går igen derind. Sådan fortsætter det to til tre gange, så falder han i søvn, men det varer et sted mellem en time og halvanden.
Personligt tror jeg det er en periode og har det nogenlunde med det, men det er mere om du har nogle forslag til hvad vi ellers kan gøre.
Hilsen Hanne