Svar: Skriger og meget urolig om natten
5. oktober 2007
Alder:
18 mdr.
Kære Hanne
Du har fuldstændig ret i at det er en periode I skal igennem og netop omkring 1½ års alderen sker der rigtig meget med børns søvn.
Jeres dreng er langt mere mobil nu end tidligere og bevæger sig mere og mere rundt i verden på egen hånd. Han er i stand til at løbe, han er i stand til at klatre op osv. og det betyder at han også begynder at finde ud af at noget kan være farligt. At man f.eks. kan falde og slå sig, at man ikke selv kan komme ned, når man har klatret op osv.
Samtidig er han også mere og mere bevidst og skelner tydeligt imellem at være hjemme og tæt på mor og far, i forhold til at være ude, at fremmede henvender sig til ham osv. Det er således helt normalt at han måde mentalt og fysisk oplever rigtig meget og det giver sit udslag i en meget urolig søvn.
Mange børn vil faktisk omkring 1½ års alderen have lidt mareridtagtige drømme. Det er endnu ikke mareridt, som man ser det hos børn i 4 års alderen, men stadigvæk er det opvågninger med gråd, nogle gange i søvne, andre gange er barnet lysvågen og ulykkelig.
Hvordan man skal reagere afhænger lidt af situationen. Nogle gange kan det være problematisk at gøre for meget - det er som om at mors stemme eller berøring bliver en del af drømmen. Andre gange hjælper det at lægge barnet ned, putte dynen omkring og på den måde få lidt ro på. Atter andre gange er man nødt til at sidde med barnet, snakke lidt, forklare at det var en drøm, at man er der, passer på barnet osv. så barnet atter falder til ro og kan sove videre. Og atter andre gange er det f.eks. en god idé at give lidt vand - det er som om at vandet hjælper barnet tilbage i virkeligheden og på den måde giver lidt ro og barnet kan så sove videre.
Der er således ikke nogen fast opskrift på hvad du skal gøre, det afhænger helt af situationen og du må prøve dig frem. Hvis han virker halvsovende, og afviser din berøring, så må du lade ham ligge og se om ikke han selv komme videre i søvnen. Hvis han derimod virker ulykkelig og har brug for trøst, så skal du naturligvis trøste ham og være der for ham.
Så det er som du selv skriver en periode og det bedste I kan gøre er at tage det helt roligt og hjælpe ham videre i søvnen på den ene eller den anden måde.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske