Svar: Endnu et spørgsmål om kost
5. oktober 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Anja
Jeg synes det er vigtigt at din dreng får mindst 400-500ml mme dagligt, så han får sit jernbehov dækket og jeg så gerne at han indtog mere end dette, men igen kan du jo ikke få ham til at drikke det, hvis han ikke og du beskriver jo en dreng som tilsyneladende trives og som har godt gang i maven.
Du skriver at du laver grød og mos med vand og modermælkserstatning og jeg skal således lige forstå dig rigtigt. Det vil sige at når du skriver at grøden til frokost f.eks. er lavet på 2 dl. vand, så har du puttet mmepulver i grøden, så det svarer til at han får 200ml mme her eller? Hvis han gør det, så får han jo nok mælk, hvis man ser på det samlede indtag og så må det være sådan.
Nogle gange så hjælper det at lave grøden med både vand og mme, så den ikke mætter helt så meget og barnet derfor har mere lyst til at drikke sine flasker. Andre gange vil børn bare ikke tage flasken og den bedste måde at få givet dem nok mme på er så ved at lave maden med fuld erstatning og det må du gøre, hvis det er sådan situationen er hos jer.
Med hensyn til grød til frokost, så kan du fint give dette, du kan dog også give grøntsagsmos. I takt med at din dreng bliver ældre, så vil han have glæde af en gang imellem at få øllebrød til frokost, så han vender sig til rugbrødssmagen og en gang imellem give grøntsagsmos, da dette fint kan serveres sammen med rugbrødshapserne, når han bliver i den alder, hvor han skal have det.
Du skriver at du giver Acido - jeg går ud fra at det er den fra Thiese, så der er 3,5% fedt i. Vær her opmærksom på at selvom han er 6 måneder nu så må komælk og komælksprodukter ikke udgøre for stor en del af hans indtag. Det er fortsat vigtigt at det er modermælkserstatningen han får mest af. Først når han er 9 måneder gammel må komælk begynde at udgøre en større del af hans indtag.
Grunden til at du flere steder kan læse at børn fra 6 måneder kan begynde at få komælk skyldes at I så kan spise det samme. Du skal til at give din dreng mere og mere familiemad, og hvis du f.eks. laver en kartoffelmos med sødmælk, så kan I alle spise det samme. Det samme hvis du laver lidt sovs med sødmælk, så kan han også få det. Men det betyder ikke at du skal til at give ham sødmælk - her er modermælkserstatningen vigtigere.
Så ja modermælkserstatning er vigtigt og det er dette han bør få fremfor anden mælk. Samtidig kan du jo ikke tvinge flasken i ham, hvis han ikke vil og derfor må du forsøge med flasken og derudover tilbyde ham mme via maden, så han bliver dækket ind. Jeg synes som sagt ikke at han skal under et samlet indtag på 400-500ml, så synes jeg du skal drøfte det med lægen, når han ikke er ældre.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske