Brev:
Søvn om dagen, putning om aftenen og sut
5. oktober 2007
Alder:
4 mdr.
Søvn om dagen, putning om aftenen og sut
Kære Helen
Vi har en sund og stor datter på 4 mdr., som nu giver anledning til et par spørgsmål.
Lærke var ved fødslen 53 cm og vejede 4.005 g. Nu er hun ca. 70 cm og vejer ca. 8 kg, så hun er en stor pige!
Fra hun var ca. 1 uge gammel har jeg ud over amningen suppleret med MME på flaske. Nu får hun ca. 100-150 ml om formiddagen og 150-250 ml. om aftenen inden hun skal i seng. For 2 dagen siden er aftenflasken dog blevet skiftet ud med majsvælling. For 5 dage siden begyndte vi på lidt majsgrød om eftermiddagen. Lærke virker til at kunne lide grøden, om end der stort set ikke bliver spist nogen af den endnu. Dog spiste hun 5-6 små skefulde i dag. Sammen med grøden får hun lidt vand af en kop.
Siden hun var 8 uger har hun sovet på sit eget værelse.
-------------------
Vores dag ser nogenlunde sådan ud (naturligvis med undtagelser!).
Ca. 18.00: Ammes på begge bryster.
Ca. 19.00: Kommer i nattøj og evt. i bad
Mellem 19.30-20.00: Får aftenflaske (nu med majsvælling) og evt. lidt MME i stuen.
Mellem 20.00-21.00: Bliver puttet, men efter følgende møster som vi meget gerne vil have ændret! Når hun får sin flaske inde i stuen virker hun træt og er ofte lige ved at falde i søvn. Vi prøver derfor at putte hende ind i sin seng. Vi synger en lille sang inden på værelset og slukker derefter lyset mens vi siger go' nat. Herefter går vi ud af værelset og lukker døren.
Hun bliver så meget urolig i samme øjeblik som vi lægger hende ned i sengen. Hun stønner og trækker benene op og prøver at skubbe dynen af sig. Har prøvet at nusse hende på kinden mens vi siger shhh og evt. synger lidt mere. Tilbyder sutten, men ofte bliver hun bare mere urolig og nægter at tage den. Ofte begynder hun så at græde meget kort tid efter vi er gået ud af værelset. Når vi kommer ind på værelset får hun så lidt majsvælling/MME mens hun bliver i sengen. Hun spiser næsten altid 30-60 ml. eller lidt mere og virker jo derfor reelt sulten - også selv om hun var ved at falde i søvn inden i stuen mens hun fik flasken og derinden ikke ville spise mere.
Den første tid med hende kunne vi sagtens putte hende ind i sin seng vågen og så faldt hun i søvn af sig selv. Men nu er det som om der næsten altid skal gives lidt MME inden i sengen for hun kan falde i søvn. Hvordan kan vi ændre dette?!!
Mellem 02.00-04.00: Vågner og kommer ind i vores seng hvor hun bliver ammet (1 x bryst). Det tager max. 15 min og herefter bliver hun puttet (vågen) ind i sin egen seng igen. Her falder hun hurtigt i søvn af sig selv - uden gråd og uden MME i sengen.
Mellem 05.00-07.00: Vågner og kommer ind i vores seng hvor hun bliver ammet på 1x bryst. Ofte når min mand at stå op og så får hun lov til at blive inde i sengen hos mig og ender med at falde i søvn ved brystet.
Mellem 08.00-09.00: Vågner. Bliver nogle gange ammet på 1 x bryst. Står op, bliver vasket og får tøj på. Evt. babymassage. Vi leger og hygger ind til hun begynder at virke træt (gnider øjne og pjevser). Ofte efter 1-2,5 timer. Her opstår så den anden "ting" som vi gerne vil ændre på (se nedenfor)
ca. 10.00-11.00: Ammes og får evt. MME. Nu burde hun jo så sove sin formiddagslur. Det er bare ikke så nemt og der er ikke noget fast mønster! Har prøvet at puttet hende inden i sin seng og i barnevognen (i voksipose) nede i gården, men der er stort set ingen forskel på den måde hun reagere på.
Nogle gange kan jeg putte hende uden det er nødvendigt at give hende MME i sengen/barnevognen - men ofte græder hun når hun bliver puttet og falder først til ro når hun ad flere gange får MME. Hun spiser gerne 20-30 ml MME pr. gang.
Tit så sover hun kun 30 min og er herefter lysvågen. Det er umuligt at få hende til at sove mere. Har prøvet at køre med barnevognen lige inden hun vågner og har prøvet at give hende lidt mere mad etc. - men intet hjælper. Nogle gange (sjældent) kan hun dog godt finde på at sove 1-2,5 timer om formiddagen/omkring middag.
Er vi ude og køre med barnevognen kan hun dog ofte sove 2-3 timer. Vil derfor gerne vide hvordan jeg kan få hende til at sove lidt længere om formiddagen/eftermiddagen og hvordan vi kommer ud af at skulle give hende MME i barnevognen for at få hende til at falde i søvn. Dog er det også ofte nemt nok at få hende til at sove i barnevognen uden MME hvis blot vi er ude og gå en tur. Så falder hun tit i søvn af sig selv.
Lege.
Herefter ammes hun på 2 x bryst.
Eftermiddag: Samme "tur" som om formiddagen også med putte problem. Dvs. meget kort lur og det er svært at få hende til at sove. Dog ikke hvis vi er ude og gå en lang tur med barnevognen.
Lege.
-------------
En anden ting som jeg håber du kan hjælpe med er, at Lærke stort set aldrig vil tage en sut. Hun har ind i mellem ville tage den og kan godt finde ud af det. Men det er nu meget sjældent, at vi kan få hende til at tage sutten. Prøver ellers at give hende den i forskellige situationer uden det hjælper. Har prøvet lige efter amning/MME, hvis hun pjevser lidt og når hun skal puttes. Hvordan kan vi få hende til at tage sutten lidt mere og lidt mere regelmæssigt? Vi har prøvet flere forskellige typer sutter.
Ser frem til at høre fra dig!
Med venlig hilsen
Mor til Lærke