Svar: Søvn om dagen, putning om aftenen og sut
5. oktober 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Lærkes mor
Det lyder som om I har en pige der trives rigtig godt og at det I har brug for måske er lidt mere struktur på dagen. Når jeg ser din beskrivelse af Lærke og den plan I har, så tænker jeg at hun virker rigtig god til at signalere sit behov og også til selv at fornemme, hvorvidt hun er træt, sulten eller andet.
Du skriver at hun ofte står op mellem 8-9 og at du derefter putter hende til formiddagslur ca kl. 10. Jeg tænker at det måske er lidt for tidligt at lægge hende til lur. Hvis I har brug for og synes det der dejligt at hun kan sove længe om morgenen, så vil hun også skulle puttes lidt senere om dagen og jeg tænker at det ville være godt, hvis I derfor forsøgte at lægge en lille portion skemad ind om formiddagen og fulgte efter med en flaske, inden hun så blev lagt til sin lur.
Planen ville måske betyde at hun kun sover 2 gange dagligt, hvilket normalt vil være lidt i underkanten i forhold til hendes alder, men igen er børn forskellige og i og med at hun sover lidt længe og også går forholds vist tidligt i seng, så kan det godt være at det er mere passende for Lærke end 3 lure dagligt.
Nogle børn vælger også at sove 3 gange dagligt, men sover så kun en lidt længere lur og de andre lure er kun af ½ times varighed. De tager altså et par powernaps i stedet og det kan også være okay.
En plan for dagen, som måske ville passe Lærke kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre
Morgen 8-9: Står op, ammes igen
Formiddag 10.30: Grød af ris, majs, eller hirse. Evt. med lidt frugtmos på som topping, vand af kop
Frokost 11-11.30: Flaske og puttes til lur, køres evt. en tur og lærer at tage en lang lur her.
Eftermiddag 14-15: Ammes
Sen eftermiddag 16.30-17: Ammes igen og sover måske her 30 minutter.
Aften 18: Forsøge med lidt grød igen af ris, majs, hirse, boghvede, vand af kop. Ammes efterfølgende.
Puttes til natten kl. 20-21 med en flaske
Sen aften 24: Amning
Midt nat 03: Evt. Amning
Du skriver at Lærke sædvanligvis får flasken i stuen, her falder til ro, er lige ved at sove, men så vågner op igen, når I forsøger flytte hende til egen seng. Jeg vil derfor foreslå jer at I giver Lærke flasken på hendes eget værelse, så hun ikke skal flyttes dertil, men starter med at være der, når hun skal puttes.
Vi går normalt meget op i at børn får flasken imens de er i favn og at de har behov for den tætte og nære kontakt, samtidig vægtes det også at barnet er vågen, når de lægges i seng, så Lærke lærer at falde i søvn der og sove der. Men nogle børn har rigtig svært ved at sove, når de flyttes fra favn og disse børn kan faktisk ofte have glæde af at få flasken, hvor de ligger - altså i jeres tilfælde i sin seng. Jeg synes ikke umiddelbart at det gør noget at I giver Lærke flaske i sengen, det er beroligende for hende og hun oplever ikke at skulle flyttes, så hvis det virker, så er det fint med mig.
Det vigtigste er, at I får skabt nogle gode soverammer for Lærke, at hun forbinder det at skulle sove med noget rigtig rart. Det skal være dejligt at komme i seng, at blive lagt i sin barnevogn osv. og formig betyder det således ikke så meget hvorvidt dette gøres ved en flaske, ved amning, ved at blive svøbt, ved at få en sut, ved at blive kørt en tur. Det vigtigste er at hun forbinder det at sove med noget rart og roligt falder i søvn. Når hun har lært at sove godt, så vil hun stille og roligt blive i stand til at finde roen og vil således stille og roligt kunne vænnes fra at få sin flaske, vil ikke behøve blive kørt, vil ikke behøve blive svøbt osv.
Hvis Lærke er typen der sover godt ½ time og så vågner op og er frisk og har det godt, så er dette også okay. Hun vil så sandsynligvis indhente sit søvnbehov på et andet tidspunkt og derfor kan det være bedre at tage hende op efter ½ time og have det godt med det, i stedet for at kæmpe en kamp for at få hende til at sove længere. På den anden side, hvis hun kan sove 1-2 timer ved at blive kørt en tur, få sin flaske osv. og hun så er udhvilet glad og tilfreds, så er det naturligvis det du skal gøre. Ikke du behøver at køre rundt med hende hele tiden, men hvis hun en gang dagligt vænnes til at få en lang lur i sin barnevogn ved at blive kørt, så tænker jeg at hun stille og roligt godt vil kunne lære at sove i vognen og du vil kunne køre mindre og mindre med hende.
Med hensyn til at bruge sut, så hører Lærke måske til de børn som helst vil have den ægte vare og da hun både ammes og får flaske, så får hun sandsynligvis stillet sit suttebehov fint. Det er altså ikke sikkert at Lærke vil bruge sut selvom I gerne vil have hende til det:o) I må naturligvis gerne forsøge og se om det kan lykkes, men det er altså ikke sikkert at Lærke synes det er så vigtigt. Det I skal være opmærksom på er om hun i stedet for begynder at foretrække sin tommelfinger. En tommelfinger er svær at blive vænnet fra, den kan man jo ikke lige skille sig af med og samtidig så vil sutten på tommelfinger nogle gange medføre at barnet for overbid og problemer med sin tandstilling. Men der er masser af børn som ikke bruger sut og som ikke sutter på tommelfinger heller:o)
Jeg håber at I kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske