Svar: Sover dårligt om natten - smerter?
6. oktober 2007
Alder:
15 mdr.
Kære Jill
Tak for dit brev og din beskrivelse af din lille dreng. Der er jo umiddelbart ikke tvivl om at han har ondt. Når han vågner med skrig og græder av, av, av, så tyder det jo på smerter. Spørgsmålet er så bare, hvor de smerter stammer fra...?
Børn har ofte meget svært ved at beskrive deres smerter og man bliver ofte vildledt, de tager sig til maven og man tror de har ondt i maven, de tager sig til ørerne og man tror det gør ondt der, men det kan godt være et helt andet sted.
Jeg synes det er relevant at du får tjekket hans ører og derudover så synes jeg du skal få tjekket om han kan have en urinvejsinfektion. Du kan på apoteket købe en lille pose du kan klistre fast rundt om hans lille tissemand og så opsamle noget urin til en prøve du kan aflevere hos lægen. Hvis man nu forestillede sig at han have blærebetændelse, så ville det jo gøre ondt hver gang han tissede... og det ville han jo ikke kunne fortælle dig. Så det synes jeg også er værd at undersøge ham for.
Det er korrekt at dolodent er taget ud af markedet og ikke kan købes mere. I stedet kan man i forskellige helsekostbutikker og hos Matas købe det der hedder gummedråber. Om det virker ligeså godt ved jeg desværre ikke.
Jeg kan godt forstå at du synes det er hårdt og der er også mange ting som spiller ind i forhold til hvordan du har det. For det første vil du jo gerne være der for din dreng og hjælpe ham, men samtidig vil du også gerne kunne koncentrere dig om dit arbejde, bruge den uddannelse du har taget osv. og kunne gøre det med overskud og energi og det er rigtig svært at finde i øjeblikket.
Måske kan du finde en som kan tage over bare en nat? Har du en mor eller svigermor som måske ville elske at flytte ind hos jer og overnatte så du og din kæreste/mand kunne tage en overnatning et eller andet sted og bare være jer selv, få lidt fornyet energi - få sovet en hel nat uden at blive vækket - sådan en nat kan man leve længe på, så prøv at overveje mulighederne. Måske kan du bare bytte hus med din mor for en enkelt nat...:o)
Jeg håber at I finder ud af hvorfor jeres lille dreng har så ondt og at mine tanker hjælper dig lidt videre. Pas godt på hinanden, sender dig et knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske