Svar: Dagplejen og gæstedagplejen
6. oktober 2007
Alder:
20 mdr.
Kære Cindie
Det at du oplever din dreng som mere pylret og som en ballademager, kan sagtens hænge sammen med at han lige nu oplever en anden hverdag og at det er svært for ham at tackle. Det kan dog også skyldes hans alder, da han jo er rigtig godt igang med selvstændighedsfasen, det der også tidligere hed trodsalder:o)
Hvis det skyldes gæstedagplejen og en reaktion på det, så vil han jo naturligt vende tilbage til sit gamle jeg, når han kommer tilbage til sin gamle dagplejer. Men skyldes det hans alder, så vil han også kunne finde på at lave ballade, når han atter starter der.
Uanset hvad årsagen er, så er det dog rigtig vigtigt at du prøver at lytte til ham og forsøger at finde ud af, hvad det er han brokker sig over, hvorfor han smider sig ned, hvad det er han gerne vil eller ikke vil.
Jo mere du lytter til ham, jo mere du prøver at sætte ord på det du tror han tænker, jo mere kan du hjælpe ham. Han har brug for at at føle sig forstået. Han vil så meget selv og kan efterhånden også en del, men der er også så meget han ikke kan og så bliver han frustreret.
Han er igang med en rivende udvikling og der er rigtig meget han skal lære. Det gælder både rent motorisk, sprogligt, følelsesmæssigt. Her har han brug for jeres hjælp. Han har brug for at I ved at meget er svært for ham lige nu, han har brug for at I hjælper ham med at sætte grænser, når det er nødvendigt, men han har også brug for at I forstår hvorfor hele hans verden bryder sammen, når maden ikke vil sidde fast på gaflen eller når du skræller æblet og han ville have haft det skåret i både:o)
For det første er det enormt vigtigt at man lytter til sit barn. Hvad er det han vil. Sig det højt, det I tror han vil, så han har mulighed for at korrigere jer, hvis I ikke har forstået ham rigtigt. Brug også sproget til at vise ham at I forstår hvad han vil - selvom I måske vil sige nej.
Det kunne f.eks. være at han gerne vil have en is 10 minutter før aftensmaden. Her kan I sige: "Nej vi skal ikke have is nu, vi skal spise lige om lidt, men du kan få et stykke agurk". I siger nej, kommer med en forklaring og giver et alternativ. I viser at I ved hvad han vil, men holder samtidig fast i jeres nej.
Når der opstår konflikter, så er der næsten altid følelser involveret. Når der opstår en situation, hvor man ikke kan komme til det man gerne vil, eller hvor man bliver tvunget til noget andet, så opstår en følelse af frustration. Sådan har vi det uanset, om vi er voksne eller børn.
Når man er frustreret så pumpes adrenalinen rundt i kroppen og hvordan det lille barn tackler sin frustration eller hvordan hele situationen ender, handler meget om, hvordan forældrene tackler barnet og situationen.
Det er dog også vigtigt at gøre sig klart at konflikter ikke kan undgås og at frustration også er noget man skal lære at tackle. Og jeres dreng er lige i begyndelsen af denne udvikling. Alderen 1-3 år er den alder, hvor alt dette bla. sker. Så grunden til at du oplever at han skaber sig og du oplever at I har flere konflikter end tidligere hænger altså sandsynligvis sammen med hans alder og at han så samtidig er i gæstedagpleje og hverdagen er forandret, gør det jo nok ikke bedre.
At han sover mere uroligt hænger også sammen med han alder, at han oplever mere, at nogle ting kan være farlige, at der sker frustrerende ting i løbet af dagen. Alle dagens oplevelser skal jo bearbejdes i drømme.
Det bedste du kan gøre i de situationer er at berolige ham, putte ham igen, fortælle at du er der, evt. give ham lidt vand og hjælpe ham videre i søvnen.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Jeg tænker at der er tale om et sammensurium på at hverdagen er ændret og at din dreng nu har en alder, hvor der sker rigtig meget og hvor han har behov for stor forståelse. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske