Brev:
Sover pludselig kun 30 min. ad gangen
6. oktober 2007
Alder:
6 mdr.
Sover pludselig kun 30 min. ad gangen
Kære Helen,
Tak for dine råd sidst.
Jeg har ikke kunnet få et fast dagsmønster på plads, da der har været stor forskel på hvor længe hun sover ad gangen, når hun bliver lagt, og jeg ikke vil vække hende. Hun har kunnet sove alt fra en halv time til flere timer. Det gør det svært for mig at gøre alting på samme tid hver dag.
Hvor meget skal jeg tvinge hende ind i et mønster? Skal jeg fx vække hende, hvis hun sover på et ”ureglementeret” tidspunkt?
Om morgenen bliver hun allerede lagt igen omkring kl. 8, når hun er vågnet kl. 6 og hun falder som regel i søvn på et kvarter. Skal jeg alligevel forsøge at holde hende til 9.30, som din plan foreslog? Er der gået et eller andet galt, når hun endnu ikke har et mønster, man kan regne med?
Den sidste uge er det gået helt skævt med hendes dagssøvn. Hun sover konsekvent kun en halv time ad gangen i sin tremmeseng. Derefter vågner hun og piver og vil op. Hun får tydeligvis ikke nok søvn, gnider hele tiden sine øjne og virker træt, sløv og ked af det. Hun får kun ca. 2 timers søvn i løbet af dagen (hun sover 9-10 timer om natten). I barnevognen kan hun godt sove længere end en halv time. De sidste par måneder har hun ellers altid kun kunnet sove mere end en halv time, hvis hun var i tremmesengen, så der er byttet om på det hele.
Hun virker som om hun er lidt utryg. Græder/piver indimellem, når jeg forlader rummet og falder i søvn ved brystet hvor hun så godt kan sove mere end en halv time, hvis jeg sidder helt stille :) Det kan vel ikke være separationsangst allerede?
Min sundhedsplejerske sagde sidst, at babyerne bliver mærkelige ved 4 måneder, 6 måneder og 8 måneder. Forstod, at det ved 4 måneder handlede om, at de skulle skifte søvnmønster og at det ved 8 måneder er separationsangsten. Hvad er det ved 6 måneder?
Nætterne er fine og maden fungerer også. Måltiderne får hun på nogenlunde samme tid hver dag. Hun ammes ca. 5 gange i løbet af dagen og får grød ved 11-12-tiden og mos ca. kl. 18. Jeg ammer hende stadig 1 gang om natten ved 3-tiden og i modsætning til sidst jeg skrev, oplever jeg faktisk, at hun har brug for måltidet. Hun ligger vågen længe og rumsterer og falder først i søvn, når hun har fået mad.
Med venlig hilsen
En nu lettere forvirret mor