Svar: Sover pludselig kun 30 min. ad gangen
6. oktober 2007
Alder:
6 mdr.
Kære lettere forvirrede mor
Min umiddelbare tanke er at din datter burde kunne holde sig vågen lidt længere om formiddagen og at det er tidligt at putte hende til lur allerede kl. 8, hvis hun har sovet hele natten. At hun således er begyndt at sove ½ timer af gangen og ikke rigtig virke udhvilet, tænker jeg godt kan have en sammenhæng med tidspunkterne du putter hende på og at det derfor kan være godt at du forsøger med lidt faste tider.
At holde hende vågen helt til kl. 9.30 er nok for længe for hende, hun skal jo heller ikke blive overtræt, men måske kan du strække tiden lidt hen af vejen, så du forlænger med 20 minutter af gangen og stille og roligt kommer op på at kunne putte hende lidt senere. Samtidig synes jeg du skal putte hende i barnevognen, da hun sover længst tid i denne og det er vigtigt at udnytte dette, for at få hende ind i en soverytme, hvor hun får sovet tilstrækkeligt til at udvikle sig videre og have overskud til dette.
Som udgangspunkt synes jeg ikke man skal vække børn, men lade dem sove når de har behov. Samtidig så ved jeg dog også at det er vigtigt at hverdagen hænger sammen og det er svært at nå ret meget andet end barn, hvis hun sover ½ time dagen igennem. Det er således ikke længere muligt bare at følge hende og hun skal jo et eller andet sted også lære at sove om natten og ikke begynde at bytte rundt. Ikke at hun er igang med det, men det er vigtigt at sørge for gode sovevaner både dag og nat.
Det betyder også at man nogle gange er nødt til at rumstere lidt omkring barnet og se om lidt aktiviteter kan få barnet til at vågne lidt op. Det kan f.eks. være nødvendigt hvis barnet sover meget lange stræk om dagen og derved kommer i underskud af mad/mælk og vil indhente det om natten for at få sit døgnbehov dækket. Her vil det være nødvendigt at vække barnet for at få givet det mad og så udnytte et længere søvnstræk om natten.
Det kan også nogle gange være nødvendigt at vække børn hvis de f.eks. sover om eftermiddagen og således ikke er til at få i seng om aftenen, hvilket så igen betyder at de ikke kan komme op om morgenen og døgnets timer kan således rykke sig. Det er uhensigtsmæssigt i forhold til børn der skal afleveres, man skal møde på arbejde osv.
I forhold til din datter, så betyder det jo nok ikke så meget hvorvidt hun sover og spiser tidligt eller sent, om hun er vågen hele aftenen og sover om morgenen eller hvad hun nu gør, men hvis det betyder noget for dig, at du ved du kan putte hende til bestemte tider, har aftenerne for dig selv osv. så er det nødvendigt at du forsøger at putte hende lidt senere og få lidt struktur på dagen hvad angår tidspunkter for mad og søvn.
Hvad din sundhedsplejerske har ment omkring at babyer bliver mærkelige omkring 6 måneders alderen tør jeg ikke sige. Sandsynligvis har hun tænkt på at mange børn her oplever en stor udvikling. Barnet begynder at sidde i høj stol, kan selv putte brødskorper og lignende i munden, indtager mere og mere af familiens mad og er på den måde større og ikke længere et spædbarn. Et 6 måneders barn er også rigtig god til at bevæge sig motorisk, får fat i sine egne tæer, vender og drejer, triller omkring osv. og har i det hele taget en stor motorisk uro, som gør at de sover meget uroligt om natten. Det kunne godt være en forklaring:o)
Jeg vil foreslå dig at du begynder at tilbyde din datter mere af din mad og et ekstra måltid i løbet af dagen. Planen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning
8.30: Sidde i høj stol, få en portion havregrød, øllebrød, flerkornsgrød med lidt frugtmos, vand af kop
Formiddag 9: Ammes og puttes til formiddagslur i sin barnevogn.
Frokost 12: Grøntsagsmos og forsøge med lidt kogt kød og fisk, sidder i sin høje stol, tilbydes brødskorper, agurkestykker og lignende, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13, igen kan du overveje om barnevognen skal bruges, så hun sover længere. Du kan sandsynligvis godt komme væk fra barnevognen igen, det handler om at hun skal lære at sove et lidt længere stræk.
Eftermiddag 15-16: Ammes
Mellem 16-17 powernap springes måske over
Aften 18: Grøntsagsmos med kogt kød og fisk, mere og mere af din mad, lidt sovs på de mosede grøntsager osv. Vand af kop.
Ammes kl 19-20 og puttes efterfølgende omkring kl. 20 til natten
Sen aften 23-24: Ammes og forsøge at springe natamningen over.
Tiderne er kun ca-tider og du skal ikke tage dem mere bogstaveligt end som så. Du skal vurdere hvad du gerne vil og hvordan du har det bedst. Hvis du synes det er rigtig fint at din datter sover som hun vil og selv styrer det og det passer jer begge okay, så fortsætter du sådan. Hvis du derimod gerne vil have at hun sover længere stræk, så er du nødt til at forsøge at strække hende lidt, så hun ikke puttes alt for tidligt og samtidig prøve at holde hende sovende, når hun så sover.
Du skriver at du ammer 5 gange om dagen og 1 gang om natten - altså 6 gange om dagen. Det behov jeg har skitseret rummer 3 måltider skemad, brødskorper eller lignende at sidde med og også 6 amninger. Din datter kan således fint få stillet sit behov i løbet af dagen og på den måde kan du måske også nærme dig at sove igennem om natten.
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske