Brev:
Hvad er en portion og problemer med hård mave
6. oktober 2007
Alder:
5 mdr.
Hvad er en portion og problemer med hård mave
Hej Helen
Så er vi begyndt på et måltid grød om dagen eller det vil sige han får stadig kun 1/2 portion og derpå tager han 120 ml MME. Men hvor meget er egentlig en halv og en hel portion. Du plejer at sige 1 dl er en portion, ikke? Men er det så den færdig blandede grød vi taler om? Den portion Rasmus får bliver lavet af 1/2 dl vand, et par tsk. fulde majsmel og ca. 1/2 dl færdigblandet MME.
Så har jeg et spørgsmål mere. Rasmus har fået rigtig hård afførring. Der kan gå 2-3 dage i mellem afføringerne og det er bare hårde knolde der kommer ud. Samtidig med det er han også begyndt at blive mere urolig om aften igen, akkurat som da han som mindre havde en smule kolik.
Jeg er begyndt at give laktulose, men apoteket anbefaler jeg kun giver ham 1,5 ml 2 x dgl. Er det ikke lige i underkanten? Jeg er også begyndt at give lidt frugtmos. Sveskemos eller det jeg selv laver, som består af æbler og blommer. Bananmos kan hans mave slet ikke tåle.
I dag fik jeg så det gamle husråd af min mor, at lave lidt kærnemælksvælling til ham og give det som erstatning for et enkelt måltid. Men er det i det hele taget noget så små maver kan tåle? Jeg mener min den ældste fik det, men det er jo så længe siden :)
Ellers ser Rasmus's døgnrytme nogenlunde sådan her ud
Kl. 7.15 grød + 120 ml mme
kl 7.45 kommer ud at sove
kl. 10.30 180 ml mme
Så snakker og leger vi lidt og han ligger lidt for sig selv
kl. 11.30 kommerud at sove igen
kl. 13.30 180 ml mme
kl. 16.30 180 ml mme (herindimellem sover han måske en lille eftermiddags lur eller får lidt frugtmos)
kl. 19.00 ca 180 ml mme
kl. 19.30 nattøj på og i seng.
Om aften vil han dog ind imellem have en lille flaske kl 18.00 og så igen en lille godnat flaske kl 19.30.
Er hans døgnrytme ok? Jeg ved desværre ikke lige hvad han vejer og hvor lang han er, men for 1 md siden var han 63 cm og vejede 6,5 kg.
Med venlig hilsen
Anni