Svar: Hvad er en portion og problemer med hård mave
6. oktober 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Anni
Nogle børn spiser små portioner, andre børn spiser større - en lille portion er ca 1 dl færdig grød, en stor portion er 2 dl færdig grød. De opskrifter som sundhedsstyrelsen beskriver indeholder ca 1/2 dl rismel, 1½ dl. vand og ½ dl. mme. Det vil altså sige ca 200 ml væske og en ret stor portion.
Du fortæller at Rasmus spiser grød lavet af ca 100ml, svarende til ca 1 dl - det lyder helt passende og som en normal portion. Det svarer vel til knap 1½ dl. færdig grød, altså en ret stor portion ved siden af at han også drikker rigtig meget modermælkserstatning, hvilket forøvrigt er rigtig flot.
Jeg tænker derfor at du skal begynde at give Rasmus grød eller mos to gange dagligt. Altså endten grød 2 gange om dagen eller grød en gang dagligt og så forsøge med lidt grøntsagsmos f.eks. om aftenen. Du kan lave grøntsagsmos af kartoffel, gulerod, blomkål, squash, broccoli til at begynde med.
Giv ham vand at drikke sammen med og så kan det være bedre at han spiser 3/4 dl. 2 gange dagligt i stedet for 1½ dl. x 1. Det at han begynder at få mere variation kan godt være positivt for hans mave. Du må også gerne give ham sveskemos eller mos af æble eller pære på grøden og se om det kan have lidt positiv effekt. Blomme som du laver er også rigtig fint og du har fuldstændig ret i at det er klogt at holde igen med banan, det kan virke forstoppende.
Det er fint at du giver laktulose så hans mave atter kommer igang og 1½ dl. x 2 er tilsyneladende ikke nok til Rasmus. Som tommelfingerregel må du give ham 1 ml pr kg han vejer og da han ligger på et sted mellem 6-7 kg, så er der altså ikke noget i vejen for at du giver ham 3 ml 2 x daglig - altså det dobbelte af hvad han får nu. Når der så er gang i maven, så må du justere lidt op og ned efter hvad han har behov for. Får han hård mave igen, så må du justere lidt op, får han tynd mave, så har han fået for meget og så må du justere ned igen.
Med hensyn til kærnemælksvælling, så synes jeg umiddelbart ikke at du skal give ham dette. Sundhedsstyrelsen anbefaler ikke at børn får kærnemælk eller andre fedtfattige mælketyper før efter 3 års alderen. Det er langt bedre at holde sig til den almindelig erstatning eller købe en vælling som passer til hans alder - og endnu bedre er det, hvis du kan få han til at drikke lidt mere vand sammen med sin mad, da væske har stor betydning for at holde maven igang.
Planen for dage ser i øvrigt rigtig fin ud og han virker rigtig god til at spise og drikke og vise hvad han har behov for. Dejligt!
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske