Brev:
Dagplejeskift - 14 mdr.
7. oktober 2007
Alder:
14 mdr.
Dagplejeskift - 14 mdr.
Hej Helen
Jeg har brug for et par objektive øjne på vores situation.
Julie på 14 mdr. har været i dagpleje siden hun var 6 mdr - hos en humørfyldt, snakkesalig dame i et sødt lille hus med have og sandkasse.
I sommerferien blev vores dp desværre syg og har været det lige siden. Julie blev så passet hos en rigtig sød dp i to uger og herefter flyttet til den faste vikar. Hun klarede skiftet så flot og er hurtigt faldet til. Hjemme reagerede hun dog - var tvær og klynkende, men det gik over efter et par uger. Nu leger hun glad i haven, når jeg kommer og henter hende, ja hun trives bare! (dog bliver jeg oftest ignoreret og hun vil ikke med hjem)
Jeg blev rigtig ked af det, da vi for nylig fik at vide, at Julie skal starte hos en ny dp, hvor hun kan være sammen med en fast børneflok (hos vikaren er der jo nye børn fra uge til uge). Nu går det lige så godt og så skal hun flyttes igen! Disse skift bekymrer mig (jeg er psykologistuderende og tænker meget på tilknytning i den forbindelse), - vil Julie blive påvirket på længere sigt af, at hun bliver flyttet sådan rundt, hver gang hun lige er faldet til og har knyttet sig til sin dp?
Jeg er bange for at hun til sidst lukker af og ikke tør søge tryghed hos den nye, fordi hun har lært at hun bare bliver flyttet snart igen. Ja, jeg føler mig som en dårlig mor, der bare sender min datter rundt til fremmede kvinder... Derfor valgte jeg også at takke nej til den første dp vi fik tilbudt - mavefornemmelsen var der bare ikke. Den nye har vi også besøgt og hun virker da flink, men ikke glad og humørfyldt, som jeg havde håbet.
Det positive er, at dp'erne bor tæt på hinanden, så Julie vil blive ved med at besøge samme legeplads og legestue som hun plejer. Det negative er, at den nye bor i lejlighed uden have og at Julie ikke kan sove i sin egen barnevogn længere.
Mor har virkelig ondt i maven over det her og jeg har grædt snot i lange baner!
Jeg kan ikke rigtig slutte fred med situationen, fordi vi på et tidspunkt skal tage stilling til om Julie skal flyttes endnu engang, når/hvis vores gamle dp bliver rask. Jeg kan ikke rigtig slippe glansbilledet med det lille hus med have, for Julie er en rigtig ude-pige, der tonser rundt i haven og bliver møgbeskidt :-)
Da vi besøgte den nye (som Julie skal starte hos på onsdag) ville Julie først ikke med ind... var lidt beklemt, men da vi kom ind på legeværelset kastede hun sig straks over de nye legesager og virkede helt upåvirket af at vi var et fremmed sted. Da vi skulle hjem kravlede hun rundt og undersøgte lejligheden og ville ikke med hjem. Vikaren har været så sød og har sørget for at Julie og den nye har kunne være sammen på legepladsen i den forgangne uge.
Hvad tænker du om disse skift? Lægger jeg for megen bekymring i det? Hvordan ville du køre hende ind?
Glæder mig til at høre fra dig