Svar: Vække ham fra lur? Flaske eller mor om natten?
8. oktober 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Helle og lille William
Jeg tror der er ligeså mange meninger om de spørgsmål du stiller i dag, som er der forældre og kloge hoveder og jeg tror derfor ikke at der er entydigt svar på noget af det, desværre. Jeg vil dog meget gerne dele mine tanker med dig, men jeg ved også at andre ikke vil være helt enig med mig i det jeg så skriver her.
Med hensyn til at vække børn, så tænker jeg at børn som udgangspunkt skal have lov til at sove, når de har behov for det. Samtidig skal hverdagen dog også fungerer og derfor må man se på, hvad barnet ellers skal. Hvis I er hjemme og det således ikke betyder noget om jeres dreng en enkelt gang imellem sover lidt mere om dagen og så er vågen hele aftenen og går senere i seng, så er det fint nok. Men hvis han skal op og afleveres i institution næste dag, så er det problematisk.
Derfor vil det nogle gange være nødvendigt at vække ham, så han ikke sover for meget om dagen og dermed kommer for sent i seng. Hvis han dagen efter skal være frisk og have det godt, så er han nødt til at få sin nattesøvn og kan således ikke få lov til at være selvstyrende.
Så mit råd afhænger altså af hvordan jeres hverdag i øvrigt er skruet sammen. Hvis han er hjemme og det ikke betyder noget for dig hvad tid han sover, hvor meget han er vågen om aftenen osv. så er det fint at lade ham styre det selv. Men hvis det er vigtigt for jer og for at tingene hænger sammen at han ikke sover for meget om dagen og ikke holder hof hele aftenen, så han ikke er til at få op næste dag, ja så er du nødt til at vække ham, så han ikke sover for meget om dagen.
Med hensyn til opvågninger om natten, så tænker jeg at det er meget omsorgsfuldt og nærværende at tage ham ind til jer, når han vågner om natten og lade ham falde til ro ved det. Dette er at foretrække fremfor en flaske, som vil give ham en dårlig vane med at behøve mælk om natten samtidig med at det vil tage pladsen op for den egentlige mad om dagen. En flaske kan for mig aldrig erstatte en mors nærhed og omsorg. Jeg synes derfor ikke, at det er et skråplan at tage børnene ind i soveværelset om natten, når de vågner af en drøm og kun det kan få dem til at slappe af og sove videre. Men jeg ved at andre vil synes at det er det... sådan er vi jo så forskellige:o)
Håber du kan bruge mine tanker. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske