Svar: Mælk? Nej Tak!
8. oktober 2007
Alder:
13 mdr.
Hej med jer
Det kunne jo godt lyde som om at jeres dreng ligner sin mor, hvad angår mælk og lysten til dette og det er fint at du spørger, hvordan du kan sikre ham at han får den kalk, som han har behov for.
Børn som ikke drikker mælk, bør fortsat sikres et vist calcium indtag, så bla. deres knogler styrkes og man anbefaler normalt et tilskud på 500mg calcium dagligt. Dette kan gives i form af en multivitamintablet med ekstra calcium eller ved en ren kalktablet. Dette kan I drøfte med lægen.
Jeres dreng er jo ikke gammel nok til at kunne spise en kalkvitaminpille, men I kan knække den i kvarte, så han ikke får den galt i halsen, så kan det måske godt lade sig gøre.
Derudover tænker jeg at der jo ikke er tale om mælkeallergi hos jer. Det er altså ikke fordi han ikke tåler mælk og derfor er det vigtigt at I medtænker andre mælkeprodukter. Det kan jo fint være en portion yoghurt, A38 eller lignende, det kan også være en milkshake du laver ved at blende en banan med noget letmælk eller sødmælk (det synes børn ofte er bedre end at spise og drikke det hver for sig) og det er også vigtigt at give ham ost af forskellig slags og mælk indgår jo også i madlavningen oven på en portion frugtgrød eller i sovs til aftensmaden. Da han ikke drikker mælk af glas, er det således vigtigt at I forsøger at medtænke mælk og kalk på anden måde i kosten og er dette ikke nok, så synes jeg I skal drøfte behovet for kalktilskud med lægen.
God bedring med forkølelsen og fortsat held og lykke med ham og tusind tak for dine pæne ord - fortjenesten er nu ikke min, men jeres:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske