Svar: Sulten, men ikke udhvilet
8. oktober 2007
Alder:
11 mdr.
Kære Gitte
Jeg synes det er en rigtig fin idé at stå op og lave grød til din datter tidlig morgen og så putte hende igen derefter. Det er prisværdigt at du gør det, men netop fordi hun er småt spisende og en fin lille pige, så er det vigtigt at hun får mad, når hun er sulten og det er hun så der.
Dette ændrer sig sikkert hen af vejen og hun vil sandsynligvis så begynde at kunne sove lidt længere om morgenen, så I ikke skal helt så tidligt op, men lige nu synes jeg det lyder helt okay og det er godt at du orker:o)
Det er dejligt, når amningen går så fint over af sig selv og når både mor og barn har det godt med det. Det er rigtig fint at du forsøger med små måltider dagen igennem. Det er vigtigt for at holde hendes blodsukker stabilt og for at hun fortsat tager på i vægt. Netop i den alder, som kommer nu, er børn langt mere selektive og vokser ikke så meget som tidligere og spiser derfor ofte lidt mindre end de plejer. Det er derfor vigtigt at du holder fokus på at lidt også har ret og at det hun får er bedre end ingenting, samt at hun naturligvis skal have mad om morgenen, når hun er sulten der, også selvom det er tidligt.
Måske kan hun spise lidt grød igen kl. 8, når hun vågner, måske er det bedre med ½ bolle med lidt smør her og om formiddagen kan hun så få ½ banan eller anden frisk frugt. Det er vigtigt at du medtænker sunde madvaner, at hun ikke skal have for meget sukkerholdigt, da det giver falsk mæthed, så selvom hun er småt spisende, så skal det hun indtager fortsat være nærende.
Med hensyn til middagslure, så er de fleste børn mellem 12-18 måneder inden de begynder at kunne nøjes med en enkelt lur dagligt. At din datter som regel fortsat har behov for to lure, for at dagen hænger sammen og hun har det bedst er altså helt alderssvarende og fint.
Rigtig meget held og lykke fortsat, rigtig god 1 års fødselsdag og tillykke med det, det er en stor dag:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske