Svar: Søvn - hvorfor reagerer hun sådan?
8. oktober 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Joan
Dejligt at høre at det går bedre i dagplejen og da jeg kender lidt af jeres forhistorie og ved at Viktoria i en periode, har været lidt ked af at være der, så er det jo oplagt at tænke på om der kan være en sammenhæng mellem dette og hendes urolige nattesøvn.
Alt det Viktoria oplever skal jo bearbejdes i drømme om natten og dette samtidig med at der sandsynligvis sker rigtig meget med hende i øjeblikket både motorisk og mentalt.
Måske er I begyndt at opleve mere temperament, at hun er sin egen lille person med egen vilje? Måske er hun begyndt at rejse sig og gå rund ved tingene og bruger derfor sig selv mere fysisk. Det er dette jeg mener med motorisk og mentalt udvikling og når dette sker, så er det normalt at børn sover meget uroligt og kan have flere opvågninger end normalt.
Jeg har den holdning at børn som har behov for at være i favn, naturligvis har behov for det og så skal man gøre det. Uanset hvad grunden er til at Viktoria vågner, så har hun lige nu behov for at du holder om hende, tager hende op og vugger hende, det er din nærhed der virker og så skal hun naturligvis have den. Det kommer kun godt igen og det er vigtigt at hun beroliges og føler sig tryg, så hun bliver i stand til at sove videre igen.
Det vil således være fint at du tager hende op og trøster hende, når det er det, hun viser behov for, og prøv så at putte hende i egen seng igen, når hun har fundet roen, så hun fortsat lærer at sove videre der.
Jeg håber at min forklaring hjælper jer lidt videre og at I dermed har lidt ro i sjælen i forhold til at fortsætte alt det gode I allerede er igang med:o)
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske